Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-29, 07:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Problem i webläsaren

Jag har under helgen haft mega-trassel med min Internet Explorer 6. Var tvungen att vänta till idag med att skriva detta då jag inte kan skriva i forumet från datorn hemma.

Säga vad man vill om antivirusprogram, jag avinstallerade den nyuppgraderade Norton Internet Security 2006 som jag installerade i fredags. Anledningen är att jag misstänker att den har strulat till det eftersom min webläsare gör att jag inte kan se någonting i vänstermarginalen på Kalimera, ej heller övre raden med ex.vis "Forum", "Vykort" mm. Hela forumet är "blankt", kan i och för sig gå en bakväg att logga in men ser inga ämnen, ingenting är läsbart. Bilderna i det vita fältet i mitten på Kalimera är delvis läsbara (inkl. undertexter) men det är inte bara på Kalimera som dessa underliga problem uppstår.

Efter ett otal undersökningar, frågor i diskussionsgrupper via Outlook, telefonkontakt med en kunnig person så återstår problemet. Installerade på skoj Mozilla Firefox senaste svenska version men jämfört med IE6 så imponerar den sannerligen inte på mig. Det som är negativt med den tar vi en annan gång.

Vet någon av er kunniga (Jan-Erik, Peter osv.) vad detta eventuellt kan vara ? Jag har varit inne under verktyg, alternativ, avancerat och kollat om någon/några tilläggskomponenter saknas eller är felaktigt ikryssade. En uppdatering av Java gav ingenting, den "kunniga" personen trodde det kunde vara något dylikt. Är det ett html-fel av ngt slag ?

Som sagt så är jag egentligen ingen fiende av Nortons produkter, tog bort den av "säkerhetsskäl" men eftersom ingenting positvt hände efter avinstallationen så vet jag än mindre vad jag ska tycka. IE6 har ju fungerat klanderfritt ända fram till i helgen så den avser jag att behålla.

Sista nödlösningen blir väl att ta fram återställnings-CD:n och ta in IE6 på nytt ?

Börjar så här, be mig gärna beskriva problemet mer specifikt om det verkar luddigt. Kollade förresten en annan sak, s.k. "systemåterställning" fungerar inte längre, kanske hade jag kunnat återställa datorn någon dag tillbaka i tiden, ex.vis innan jag uppgradere/installerade Norton 2006 ?


Förvirrad, irriterad Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-29, 07:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 401
Standard Sv: Problem i webläsaren

Det var konstigt Hasse. Rubrikerna som du inte ser på Kalimera är vanliga textlänkar, som vilken text som helst. Så det är inga specialare eller plug-ins.

Det finns en sak som det kan vara om det bara är text. Om du går till VISA i verktygsfältet i Explorer så ser du en rubrik som heter TEXTSTORLEK, där kan du välja olika storlekar på texten. Kolla om den står på MINST, gör den det blir texten väldigt liten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-29, 15:49
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Problem i webläsaren

Det där låter mycket märkligt Hasse. Funger läsaren på någon site? Fungerade Firefox?

Det låter som att något hände när du installerade Norton. Du avbröt inte insallationen av misstag innan den var färdig? Sådant kan ställa till ett elände...

Innan du börjar joddla runt för mycket med detta så ta en total back-up för säkerhets skull. Försök sedan igen att hitta en återställningspunkt, kanske en vecka eller två tidigare. Du vet att du tappar allt som gjorts efter den tidpunkten dock. Även installerade pgm. Fungerar inte det har du nog allvarliga problem med XP och måste kanske installera om alltihop...

Norton har ett tilläggspgm som är en riktigt bra systemanalyserare och som också reparerar. Kostar ca 7 - 800 Sek. Det kan kanske vara ett sätt att slippa installera om allt.

Lycka till och rapportera vad som händer.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-29, 16:17
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Problem i webläsaren

Peter !

Ärligt talat minns jag inte om installationen/uppgraderingen fungerade klanderfritt. Det sjuka i sammanhanget är att den gjordes i fredags. Först i går söndag, så började trasslet med att sidor ej kunde visas helt och hållet. Installationen tog rätt lång tid så jag lämnade datorn några gånger men något avbrott blev det inte i alla fall.

Ja, Firefox fungerar men exempelvis på Kalimera, när jag loggat in så är välkommen-sidan efter inloggningen, inte "frisk". De översta forumen ligger som de ska men sen får jag scrolla ner i "ingenmansland" och där ligger de understa forumen "i botten". Svårt att beskriva men Firefox gör mig en aning besviken, använder den nu som back-up under tiden problemet kvarstår.

För att återgå till vad Norton eventuellt kan ha gjort. Verkar det inte lite väl "banalt" att tro att Norton skulle ha orsakat ett så "litet" fel som att vissa delar av websidor ej syns ?? I övrigt fungerar ju datorn helt klanderfritt. Om jag väljer back-up och/eller ominstallation av enbart IE 6 från återställnings-CD:n, det återstår att ta ställning till eftersom jag hoppas ivrigt på att få en enklare lösning.

Och att som sagt, försöka kontakta Norton "personligt" (telefon) ser jag som i det närmaste omöjligt. Det är ju bara jag som har sett problemet i min egen dator, svårt att helt rättvist förklara så en motpart förstår. Eventuellt att försöka hitta en support på dåvarande Compaq (numera HP) kan också vara vanskligt.

Har fått ett råd på jobbet, jag ska kolla vad jag har för Flash Player installerad, rätt verison och så. IT-killen jag pratade med känner igen mitt problem, närbesläktat med andras liknande, tydligen.

Kan i alla fall använda datorn till det mesta......ännu !

Återkommer



Hasse



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2006-05-29 klockan 16:39.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-29, 18:49
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Problem i webläsaren

Enklast är nog att tanka hem senaste versionen av IE6 från:
http://www.microsoft.com/downloads/d...b-20b602228de6
Den installationen påverkar inte dina övriga program och Du får en garanterat ren standardexplorer.

//PO
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-29, 21:46
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Problem i webläsaren

Denna åtgärd fungerar inte eftersom min dator säger ifrån pga. att den redan har den senaste versione av IE 6. Så där blev det tji.



Hasse




Citat:
Ursprungligen postat av PO
Enklast är nog att tanka hem senaste versionen av IE6 från:
http://www.microsoft.com/downloads/d...b-20b602228de6
Den installationen påverkar inte dina övriga program och Du får en garanterat ren standardexplorer.

//PO
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-29, 22:09
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Problem i webläsaren

Ok, gå till kontrollpanelen/lägg till/ta bort program/lägg till/ta bort Windowskomponenter/ och ta bort den gamla explorern. Installera sedan på nytt.

Alt.2 Var lite wild n´ crazy och kör beta 2 av IE 7

http://www.microsoft.com/downloads/d...DisplayLang=en

Obs kräver validering av licens samt XP SPII
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-29, 23:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Problem i webläsaren

Wild and crazy är inga problem längre när inga problem blir lösta. Tog ner IE7 Beta 2 och den ser ju fräsch och ny ut men exakt samma problem kvarstår även i denna läsare så jag kommer ingenstans. Inte heller att installera om senaste versionen av Flash Player 8.0 gjorde någon nytta eller skillnad. Har även plockat bort allt som heter någonting med Norton om det nu skulle ha varit där problemen startade (vilket jag inte vet) ?

Status qou för tillfället, får avvakta situationen en aning.



Hasse



Citat:
Ursprungligen postat av PO
Ok, gå till kontrollpanelen/lägg till/ta bort program/lägg till/ta bort Windowskomponenter/ och ta bort den gamla explorern. Installera sedan på nytt.

Alt.2 Var lite wild n´ crazy och kör beta 2 av IE 7

http://www.microsoft.com/downloads/d...DisplayLang=en

Obs kräver validering av licens samt XP SPII
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-30, 00:04
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Problem i webläsaren

Det verkar som det är tokiga inställningar som följer med vid uppdatering, jag kan få IE6 att uppföra sig som Du beskriver men det skulle betyda att någon aktivt jävlas med dig? Har Du några busungar i närheten?
Hur som helst, titta i verktyg\internetalternativ\färger att "använd windows-färger" är ibockad samt att använda och ej använda länkar är blå resp. lila. Samt under verktyg\internetalternativ\hjälpmedel att inga rutor är förbockade där.

Det går alltså att ställa in vit text på vit botten och ignorera allt annat...

//PO
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-30, 00:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Problem i webläsaren

Hmm, jag förstår inte riktigt frågan
Internet Explorer fungerar inte, då är det väl som vanligt
Norton ställer till med problem, då är det väl också som vanligt
Jaja, skämt å sido. Förhoppningsvis har du en installationsskiva till Windows XP, då pratar jag inte en återställnings-cd utan en riktig Windows XP skiva för det är den du behöver.
Kör in skivan och starta om datorn, sedan väljer du att reparera din Win XP installation. Detta kommer att byta ut eventuellt förstörda filer i installationen och förhoppningsvis kommer det att fungera efteråt. Alla dina inställningar och dokument och program finns kvar och fungerar, förhoppningsvis även Internet Explorer.
Det enda som kan vara är om det verkligen är som PO skriver att det är några inställningar som är felgjorda, då finns risk för att de inställningarna finns kvar fortfarande.
Efter att du ominstallerat Win XP måste du köra in alla uppdateringar på nytt så det blir lite att ladda hem. Det är då man är glad att man har bredband.
Lycka till!

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-30, 13:12
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Problem i webläsaren

Citat:
För att återgå till vad Norton eventuellt kan ha gjort. Verkar det inte lite väl "banalt" att tro att Norton skulle ha orsakat ett så "litet" fel som att vissa delar av websidor ej syns ??
Inte desto mindre kan det eventellt vara så!

Följande rubriik finns i forum för Ericssons hempc.

Kan inte ladda vissa sidor - NIS

Sista inlägg i den tråden var dock 050405.

I vårt forum kan man läsa om en massa trassel vid Live Update under denna vår. Bland annat skall man ha bytt själva applikationen som sköter allt vilket inte gått helt smärtfritt.

Det som då gick snett (i Ericsson hempc) var att man inte kunde fullföja själva update
och lite följdfel av detta.
En ide är att uppgradera Live Update (ladda hem lusetup.exe från Symantec). Hinner inte läsa mera om detta just nu på
jobbet men skall se om jag hittar något i vårt hempcforum hemma.

Klart är dock att det varit just jättestrul med Norton Internet Security 2003.
Tråden som heter just Norton Internet Security 2003 har ett sista inlägg 060528. Vad jag i hastigheten kan se har dock ingen beskrivit ett problem liknande ditt Hasse.

Skall försöka titta mera ikväll.


/pawik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT