Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-04, 11:54
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Hjälp!!!

Har tillsammans med vänner hittat billigt flyg till Aten i slutet av september. Och nu är frågan vilken rutt vi ska välja. Vår resa är på 12 dagar.


Ska vi välja Hydra, Poros o Egina eller Andros, Tinos eller så är jag inne på Serifos ev sifnos .


Tinos o Sifnos har vi tidigare varit på men tycker det är kul med nya öar, frågan är bara vilka


Vet att det är svårt med råd eftersom vi alla tycks ha våra egna favoriter men tar tacksamt emot tips


Mia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-04, 13:04
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Hjälp!!!

Jag hade valt Hydra, Poros och Egina. Bra öar och bra förbindelser mellan öarna både med färjor och snabbbåtar. Av dessa tre gillar jag Hydra bäst och Egina sämst. Jag hade ändå valt att sluta rundan med Egina en timme från Pireus eller tre timmar från Athens flygplats.
Trevlig resa.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-04, 15:26
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Hjälp!!!

Tack ! det är lite så vi tänker också.


Hade föresten Lesvos som stor favorit innan vi tog Aten turen då vi har Gardemon som närmsta flygplats o lilleput går ju till Lesvos.


Men Lesvos finns ju kvar som tur är Vi är 6 vänner som åker och 2 av oss har varit på ön några ggr och vill gärna visa den för fler.


Ha de
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-04, 16:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Hjälp!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Hilda Visa inlägg
Ska vi välja Hydra, Poros o Egina eller Andros, Tinos eller så är jag inne på Serifos ev sifnos.
Finns hur många bra rutter som helst att välja mellan eftersom ni flyger till Aten. Håller med Claes i frågan om öarna du nämner eftersom ni varit i Kykladerna tidigare, men jag skulle valt Agistri, Poros och Hydra. Den sistnämnda är även min favorit.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-04, 22:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Hjälp!!!

Vi är ju alla så olika i smak och tycke. Därför säger jag bara att Saroniska Öarna är ett bra alternativ för en miniluff. Trevliga och ganska olika öar och korta avstånd. Vilka ni ska välja vill jag däremot inte råda om. Smaken är som sagt så olika.

En personlig tanke som jag däremot känner så starkt för att jag vidarebefordrar den, är att jag absolut skulle nöja mig med max 2 öar på 12 dagar. Det beror på att jag gillar att "bo in mig" på ställen jag besöker. Tycker att det är trist att bara ramla ner, packa upp, och efter ett par dagar dra iväg igen. Då hinner åtminstone inte jag känna in och uppleva platserna som jag besöker. Men vi är ju som sagt väldigt olika.

Jag gillar att njuta Grekland sakta!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-04, 23:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Hjälp!!!

Jag tycker också man ska tänka på att när man byter plats flera gånger så går det dyrbar tid med att packa, vänta, resa, checka in osv.
Reser man ut den 1:a och hem den 12:e så räknar resebyråerna det som en 12-dagars resa. Jag räknar med hur många HELA dagar man får = 10.
För varje gång man flyttar betyder det en heldag mindre.
Bor man på 2 öar så har man 5 hela dagar på en ö och 4 på den andra.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-05, 08:52
Hilda Hilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Västra Ämtervik, Värmland
Inlägg: 73
Standard Sv: Hjälp!!!

Ja ni har så rätt så ang. antal öar att hinna med. Det var meningen vi skulle fått 14 dagar men blev en liten miss i bokningen. Ni vet ju fler kockar.........
Det lutar åt Poros, Hydra ev, Agistri.


Här var det strömlöst i 4 tim i går. Ett fruktansvärt åskväder drog fram.


Tack för hjälpen./Mia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT