Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-01, 11:59
Annika E Annika E är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Till Naxos nästa vecka - vart ska jag åka?

Hej,

Jag har fått lite ändrade resplaner vilket gör att jag, min man och våra tre barn 6,7,9 år, kommer vara på Naxos 16-20 aug. Vi kommer då precis ha tillbringat en vecka på Amorgos och efter Naxos har vi två dagar på Santorini.

Jag är lite osäker på vart vi ska. Vill gärna bo nära en bra strand men inte helt öde utan mer i närheten av något litet samhälle el liknande så man kan gå till restaurangerna på kvällen. Har funderat på Plaka men vet inte om det är för lugnt? Har någn av er tips på boende vore det toppen!

Tack på förhand!
Annika
Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 14:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Till Naxos nästa vecka - vart ska jag åka?

På Plaka skulle jag tänka mig att kunna bo. Fantastisk strand och restaurangerna ligger ganska glest. Nu när ni tror att Plaka passar er så ska ni inte ens fundera på Ag. Prokopios. Förutom stranden består byn mest av en trafikerad gata och restauranger.

Agia Anna är ett sorts mellanting av Ag.P och Plaka. Restaurangerna ligger på stranden och det finns ganska många pensionat att välja på. Ett par gränder hittar man också och en resebyrå (kanske finns flera nu?).

Maragas ligger i början av Plaka och därifrån är det 5-10 minuters promenad till Agia Anna. Man får gå längs vägen en bit men kan för det mesta på stranden om man har lust med det. Här ligger också de populära restaurangerna Paradiso och O Manolis, du kan läsa mer om dem på forumet.

Jag har bara bott i Agia Anna och där på ett pensionat med endast dubbelrum, men ni behöver ju större än så och samma ägare hade också Hotel Summerdream och där har ni tillgång till pool om ni vill ha det. Ligger granne och precis i början av byn. Dessutom har ni 10 meter till Supermarket Margarithis som också ägs av samma familj.

Ni åker i högsäsong så det är inte säkert att det hotellet är ledigt. Jag skulle nog följa med någon av rumsraggarna i hamnen som erbjuder rum på just den ort där ni vill bo om ni inte har förbokat.

Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-08-01, 20:30
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jeg ville vel kanskje heller ha valgt Agia Anna/ Prokobiosområdet... spesilet forde stranden der er mer langgrunn... Der har dere også flere restauranter å velge mellom små supermarkeder + bussen rett ved som tar dere til byen når dere ønsker det.

Fra "ytterenden" på Agia Prokobios og til "ytterenden" til "Agia Anna" er det 10-15 min. å gå så det er ikke store avstander man snakker om.

Aggeliki , rett "utenfor" Agia Anna mot Plaka ligger fint til m. 50 meter til stranden og + lite pool

Har aldri bodd der selv så vet ikke noe mer om det... søk på google.

Ia
Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 20:49
Alex S Alex S är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Precis hemkommen från Naxos och Santorini. Kom hem igår.....ingen ville åka hem..

Vi bodde i Agia Prokopis. Hos Katarina Babis. Kanon ställe för oss. Vi har 2 barn 4 o 5 år. Med oss var även min syster med man och deras dotter 1 år och morföräldrarna.
Vi följde med Summerdream i Agia P. först, men de saknade pool och vi fick ingen utsikt. Så vi bytte dagen efter till Katarina Babis. Bättre och billigare rum/lägenhet

Stor pool, nära till supermarket. 50-75m till stranden. Det var bara att går rakt ner.

Stranden var bra det finns träd längs kanten om man vill ha lite skugga. Inte den jättefinkorniga sanden som följer med överallt utan lite grövre. Passade oss perfekt. Det är inte jätte långgrund men det fungerade jättebra för barnen.

Bra restauranger, och ett underbart café. Det drivs av 2 systrar, väldigt måna om att du ska vara nöjd.

Kan rekommendera en restaurang i Chora. Oasis en svenska och hennes grekiska man driver den. Jätte god mat!

Vi var inte imponerade av avsesig Agia Anna, Stranden Maragas eller Plaka. Men smaken är ju som baken..

Santorini föll ingen i sällskapet i smaken. Där bodde vi på Honeymoon. Jättetrevlig personal/familj!

För oss var Prokopis alldeles perfekt! Barnen grät hem i bilen från Arlanda..då har Grekland gjort intryck..

Trevlig resa!

/Alex
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 20:43
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Agios Prokopios eller Agia Anna för boende skulle jag nog föreslå. Finns affärer, kaféer och restauranger i närheten, lite "bykänsla", även om det mest är en väg som går igenom. Plaka är en underbar strand (utom när det blåser hårt - då är det som att få nålstick på sig!) och hur lång som helst, men jag hade inte velat bo där. Det är ganska öde med hotell/studios och restauranger med tomrum emellan.

Trevlig resa!
Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.