![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Kerstin!
Har varit väldigt roligt att läsa om en "ny" ö.... ![]() Som livet är, ljuvt och lett i en salig blandning....... Catlady 🐈 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack så väldigt mycket för rapporterna. Intressant ö, Limnos.
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har det gått över en månad sedan vi besökte Limnos. Har tänkt att försöka skriva ner en liten sammanfattning, kanske för att väcka intresse för fler att besöka ön. Men mycket har som jag redan skrivit kommit emellan. Nu sitter jag med mitt gipsade ben och har hur mycket tid som helst att göra ingenting.
Vårt boende "Little cottage with garden" var en liten stuga på en bakgård i ett vanligt bostadsområde. Nära till allting. Ingen sjöutsikt förstås, men lugnt och fint. Supermarket och Richa Nera stranden bara några minuter bort. Stor butik, typ ICA Maxi bara 10 minuters promenad, lika långt ner till centrala delarna i Myrina. Rena landetkänslan med kacklande höns och galande tuppar. Liten trädgård med apelsinträd och andra växter. Ingen städning ingick, endast slutstädning, men allt var nytt och fräscht. Spis med ugn, tvättmaskin med tvättmedel, stora flaskor med hårschampo, duschschampo, hårbalsam, solcréme! Lite strul med internetuppkopplingen, men efter att ha kopplat ur routern någon minut fungerade det bättre. Mycket trevlig och hjälpsam värdinna som tipsade om det mesta och rådde ev nya besökare att boka direkt till henne via tel +30 697 850 0716 för att få ett bättre pris än genom Booking.com. Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skriver lite i taget. Första sammanfattningen jag gjorde försvann precis när jag skulle skicka iväg den.
Maj är ingen stor turistmånad. Mycket var inte öppet ännu. Märktes speciellt i de små byarna vi åkte igenom. Hade tänkt luncha eller fika men det var stängt. De stora vägarna är jättefina. Till Kakaovitissa, till Gomata sandöknen och till Faraklou geological park var de sista sträckorna eländiga grusvägar, där man fick ta det väldigt lugnt, men väl värt besväret när man var framme. Att åka med moped måste vara fantastiskt med alla dofter och synintryck. Naturen är skiftande. Upp mot norra sidan fanns stora slätter med odlingar men också bergigt och smala vägar där man passerade genom små byar. Precis det som jag gillar att köra på. Södra sidan var, kanske inte flack, men med böljande kullar och stora odlingar. Myrina stad, lite lagom stor, gågatan Kida är väl egentligen den enda turistanpassade delen med lite "turistbutiker". Annars var det det grekiska vardagslivet med slaktaren, frisören, diversehandeln o s v som dominerade. På hamnpromenade fanns de flesta barerna och serveringarna. Inte så många ställen inne i staden var öppna, kanske det kommer mer när säsongen är i gång. Platanos, som vi besökte flera gånger hade väldigt lite gäster och stängde tidigt på kvällarna. Kanske dom också har mer öppet senare. Vill man hyra bil kan jag rekommerdera Happy Rental. Ligger vid taxistationen där gågatan börjar. Vi var på stranden Richa Nera 3 dagar. Fin sandstrand, väldigt långgrunt, fria solstolar om man köpte något från strandbarerna. Fanns tre olika strandbarer och serveringar efter stranden. Alltså, en mycket fin och trevlig ö som föll oss i smaken. Kerstin, som hoppas att alla galningar som härjar runt i världen nu inte ställer till det utan man kan få börja drömma om kommande resor. Lite öluffning känns som det är dags för. Finns ett antal öar som lockar. |
|
|||
|
|||
![]()
Stort tack igen, Kerstin!!
Limnos verkar vara en ö som man kan förälska sig i..... ![]() Hoppas din fot bättrar på dig fort nu! Catlady 🐈 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Fältjäntan...där fick du med allt som jag hade velat uppleva på Limnos!!
Jag försökte från dag 3 att spela friskare än jag var så när vi kom hem brakade allt lös. Febern steg. Även nu hostar jag lite. Gamla hamnen som vår båtutflykt avgick ifrån var underbar! Husen, atmosfären, kattungarna..ja allt. Och ja..det är en återvändarö! / Din namne...faktiskt...😃 / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack så mycket, Kerstin! Så fint att du orkar skriva och berätta. Att det finns charter till Limnos kommer säkert att öka resandet dit. Många har säkert tröttnat på de "vanliga" tursitmålen och vill ha något som kan tyckas som lugnare och så att säga genuinare. Även om nackdelen då kan vara brist på service. Men det är något som man får räkna med om man reser i början av säsongen. Får nog ta och sätta Limnos på listan....
![]() Krya på dig! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kerstin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Återvända, absolut..men först någr andra destinationer ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla Fältjäntan för din summering!
![]() Jag bara måste åka till Limnos, helst i år. Men det får i så fall bli i höst när det inte är så varmt. Tål inte värmen alls längre. Krya på dig! ![]() |
![]() |
|
|