Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2011-06-04, 23:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ekonomisk kris i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Till Monica och Kikh.

...Och du Kikh jobbar 14 timmar om dagen... Är situationen så fruktansvärt svår i Grekland idag? Är ni speciellt utsatta som "invandrare"? Eller är problemet generellt?...Peter
Mina arbetspass är självvalda eftersom jag försöker spara inför vinter, och som jag skrev, till diverse "nödvändigheter". Efter de senaste vintrarna och förra sommarens lågmärken är alla mina ekonomiska reserver uttömda. Jag kunde förstås sökt jobb nu i vintras men avstod pg a min sambos önskemål och något klena nerver. Nu tar jag nya tag med en fantastisk chef och fina kollegor, säsongen är kort och jag orkar tack vare mitt nya jobb.

Jag kan inte svara för hur andra delar av Grekland ser ut, men åtminstone jag är eftertraktad under turistsäsongen - med kunskap i de flesta skandinaviska språken, mer än fullgod engelska och rätt hyfsad grekiska de flesta dagarna. Jag har högre lön och bättre förmåner än de flesta, många har fått sänkt lön nu när turisterna spenderar mindre. Kreta är och förblir ett turistparadis, sommar som vinter, och om man verkligen vill jobba och visar framfötterna finns det möjligheter. Att jag omnämner vår hyra som löjligt hög är för att hyrorna generellt sänkts och för att vår lägenhet inte är en av de största. Vi har däremot både varmt och torrt - obetalbart under vintrarna - gott om utrymme för våra husdjur, och ett relativt lugn utanför ytterdörren.

Även jag ser att det fejas, upprustas och startas nytt, om än inte i samma omfattning som tidigare år. Visst får många slå igen, men beror det på otur/bristande kundunderlag eller oförmågan/oviljan att spotta i nävarna och arbeta hårt? Som svensk väljer jag det senare, men min grek pratar fortfarande om Sverige som det förlovade landet. Jag vet att greker av hans kaliber inte kan anpassa sig till den svenska ordningen och att han inte skulle bli långvarig som "ny-svensk". Har man Kreta (Grekland) i blodet är man fast och har bara att rida ut stormen.

//Kikh