Visa ett inlägg
  #53  
Gammal 2019-06-24, 16:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Från Norrbyskär via Maln till Cykladerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så kul att få se den lilla bebisen. Gratulera Vaggelis och Effie från mig och Camilla!

Vilken tur att du har Fotis att svalka dig vid, och att du har så mycket att titta på längs stranden. Tröst dig med att det inte är lika varmt i Kykladerna som i andra delar av Grekland. Det ska börja blåsa rejält i Kykladerna från onsdag/torsdag.
Måndag 24 juni.

Janne, idag är det 36 grader här på Naxos och inte mycket till vind. Jag bestämde mig att tillbringa förmiddagen hos Fotis, där jag kunde hitta lite svalka och ställde in min resa till Naxos stad. Herr Fotis har jag inte sett till, däremot är fru Fotis tillbaka. Lite underligt.
Dessa soldyrkare har hittat perfekta platsen på Agios Prokopios-stranden. Ingen trängsel och bra klippbad. Dessutom slipper dom att betala 7 Euro för solstolar med parasoll.



Jag brukar inte fota matbilder, det brukar mest bli blom-och växtbilder. Men jag har ätit så gott här på A.P. så jag var tvungen att föreviga dom.



Friterad zuccini är lagom lunchmat för mig.




Musslor i vinsås spetsad med vitlök.




Sallad på rödbetor, minitomater, salladsblad, nötter toppad med halloumiost och parmesan. Vansinnigt gott!

I afton tänker jag åter igen besöka Vaggelis och Effies taverna som finns på taket av deras hotell Naxos Island. Dom har ju erkänt god mat. Där är också så lugnt och stilla. Jag ska försöka ta en solnedgångsbild. Morgonpigg som jag är är det soluppgångar jag fotar. Solen går ned klockan 20.34 grekisk tid. Hemma i Umeå kommer solen att gå ner klockan 23.07, svensk tid. Lite skillnad!
Det finns en taverna här som dom står och köar på gatan redan vid 19-tiden för att få ett bord! Jag tror den heter Giannoulis och är tydligen mäkta populär trots att den ligger på stora huvudgatan med mycket trafik. Jag skulle aldrig idas att köa, men dom måste göra god mat.

Hotel Agios Prokopios har nu utökat sina studios till 38 stycken och jag bor på 38:an. Det är på översta våningen med 40 trappsteg upp. Så man får lite motion när man går upp och ner 4 gånger per dag. Här är det genomgående fullbokat.

Birgitta.
Svara med citat