Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2018-12-09, 09:34
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Det oturistiska Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tänkte på hur du har upplevt förändringen?

/ Anne
Jag har besökt Santorini nästan varje år sedan mitten av 80-talet, och visst märks den ökade exploateringen enormt mycket, o inte minst den enorma ökningen av asiatiska turister (det talas om > 600000 besökare från Kina senaste säsongerna). Trafiken har verkligen tätnat o tärt på vägnätet, så utmed ostkusten har mycket nya vägar tillkommit senaste två åren .I Oia är det i princip OMÖJLIGT att hitta parkeringsplats om man inte kommer tidigt ! Försökte ta mig till Ammoudi i september, men utmed hela vägen ner stod mängder av parkerade fordon o det kryllade av hundratals människor mitt i vägen. Fanns ingen som helst möjlighet att ens vända bilen utan det var vara att backa genom folkmassorna hela backen upp till Katharos avfarten! Älskar att vandra runt i Imerovigli o Firostefani, men under mina 3 veckor på Santorini gick det tyvärr inte att hitta parkeringsplats en enda gång ... I Fira lyckades jag dock hitta P-plats några ggr, även om det var väldigt fullt! Några tämligen oexploatera byar finns det dock kvar där man kan komma undan gigantiska turistgrupper, t ex Emborio, Megalochori o Exo Gonia o Mesa Gonia!
Svara med citat