Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2005-07-19, 19:20
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Bandhundar i Grekland

Hej!
Även jag lider när jag ser bandhundar, det finns tyvärr alldeles för många av dem främst ute på landsbygden.
Nu senast när vi var på Kreta bodde det en hund mitt emot vårt hotell, han stod bunden i ett långt rep under en altan.
Jag såg aldrig att någon rastade honom, men misstänker att han nog användes till jakt eftersom han omöjligt kunnat vara så välmusklad som han var annars. (Det var en Pointer-korsning)
Han fick mat en gång om dagen och detta sköttes av en äldre herre utrustad med en lång käpp, som användes för att ta in gårdagens skål, sedan puttade han ut den nya skålen...
Jag har svårt att tänka mig att hunden skulle vara aggressiv, det lät inte så och den hade inte ett sådant kroppsspråk.
Fast det klart om man som hund bara får mat en gång om dagen på det sättet så kanske man försvarar sin mat?
Jag är övertygad om att de flesta greker inte håller bandhundar på detta sätt för att vara elaka, utan tror att det i de flesta fall beror på okunskap.
Jag har själv rest med hund i Grekland och har i det allra flesta fall blivit mycket väl bemött, rashundar har hög status och många ville klappa och kela med min hund.
Jag har också sett många hundar som levt ett bra liv, och sett gamla grekiska jägargubbar ömt klappa om sin hund.
Min dröm skulle vara att utbilda hundägare i Grekland, tack och lov så kommer det allt mer om och för hundar i Grekland.
Det finns bland annat en skyddshundklubb där man tränar lydnad och skyddsarbete.
Brukar alltid köpa några hundtidningar när jag är i Grekland och som sagt läget för hundarna förbättras, men det tar väl sin tid.
Mvh. Stina
Svara med citat