Visa ett inlägg
  #596  
Gammal 2020-05-24, 19:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Hej! Janne har du hört nånting om när Grekland kommer öppna sina gränser för Sverige? Det verkar som att Sverige är portat vid "första insläppet", men sen har jag inte förstått. Det är varken med på listan över länder som inte kommer få komma in, men inte heller på listan över de som kommer få komma in. Vad är det som händer? Har de inte bestämt sig eller har jag missat något?

En annan fråga; om Grekland öppnar sina gränser för Sverige, kommer svenska flyg tillåtas åka till Grekland då? Då svenska myndigheter rekommenderat att inte åka utomlands?
Nej, jag har inte hört något som är bestämt från grekiska regeringen, men det går många rykten. Om jag har fattat det rätt ska grekiska regeringen i den kommande veckan släppa en officiell lista över tillåtna länder, och sedan ska den listan utökas den 1 juli och den 15 juli.

EU har släppt en lista över flygplatser där risken för att bli smittad är stor. Listan uppdateras kontinuerligt. Alla flygplatser i Stockholm finns med på listan, som du kan se här.

UD avråder från ej nödvändiga resor till och med 15 juli, men det datumet kan komma att ändras. Jag tror inte att något flygbolag flyger när UD avråder från resor.
Svara med citat