Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2015-07-16, 20:41
Arasil Arasil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 10
Standard Sv: Paradise hotel och Patiri

Vad bra!


Jag har ett par extra kommentarer:
En restaurang som nämns i guiden Ostria, vill jag särskilt rekommendera. Den ligger i hamnen. Det är sanslöst prisvärt. Så gott! Faktiskt nog den bästa restaurangmat jag ätit i Grekland. För att få njuta av nåt liknande i Sverige skulle du få betala mycket, mycket mer.


Ett annat tillägg är att den i och för sig otroligt fina stranden Leftos Gialos har blivit rätt så populär. Viken domineras nu av två stora tavernor med solstolar längs hela stranden. Vattnet är, som beskrivs i guiden, kristallklart och alldeles ljuvligt, det är otroligt fint helt enkelt. Men det är också rätt populärt. Bara under de timmar vi var där anlände två båtar, båda medförande en hel karavan av badgäster. Jag skulle verkligen rekommendera stranden till barnfamiljer, som kanske vill ha nåt lite mer välordnat (den nyaste tavernan har till och med swimmingpool, det ser ut som rena hotellet). Men om man som vi föredrar lite mindre folk och lite enklare förhållanden så kanske det inte är bästa stället.


Vi har istället förälskat oss i nudistbadet, Vhytisma, som finns beskrivet i guiden. Man får se till att ta med sig rejält med vatten och solkräm med högsta solskyddsfaktor, för det finns knappt någon skugga alls att tala om och inga som helst faciliteter. Men herregud så vackert och lugnt det är, i alla fall om man är lite mer asocialt lagd när det gäller stränder. Om ni åker dit med bil - se till att ta vägen som ligger närmast hamnen uppåt - inte den som ligger längre in åt land. Den var en nära-döden-upplevelse när man la ihop lutning, kurvor och hur smal vägen var. Den som går nerifrån stan är bara läskig, men hanterbar. (Moppe är nog att föredra, men det gäller ju att man kan köra den också....)


Om man vill ha lite mer lugn och ro än vad Leftos Gialos erbjuder, men vill ha en solstol och ett parasoll och en taverna inom räckhåll så rekommenderas Agios Dimitrios, också omnämnd i guiden. Stort plus är att det går lätt att parkera. Ingen risk att du behöver fickparkera i lutning på en smal väg. Marken är plan för omväxling.Det finns solstolsuthyrning allra längst ute på udden, 5 euro per dag och set. Lätt värt! Längre in i viken har de satt upp nån sorts uppblåsbara leksaksmojänger ute i vattnet, säkert kul för de minsta. Udden är bäst för vuxna, inte minst då det blir djupt rätt snabbt och är tämligen strömt.


Ja, det var lite i all hast. Jag är övertygad om att ni kommer att få en fantastisk semester här!
Svara med citat