Visa ett inlägg
  #5  
Gammal 2022-06-30, 10:56
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Finiki på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
...när vi plötsligt förnimmade en doft. Eller ska man kalla det odör. Det visar sig att greken bordet brevid tänt en stor fet cigarr, som han bolmade friskt på.

Trots att vi gav våra ogillande blickar (fler än oss, kan jag lova), så tog han ingen notis om det. Vi insåg att här kommer vi inte kunna äta och reser oss för att gå. Värdinnan kommer rusande och undrar vad som är fel. Vi förklarade att vi inte står ut med cigarrlukten. Då vänder hon sig till greken och ber honom att släcka cigarren, men han viftar bara avvärjande bort henne och fortsätter puffa.


Det jag däremot kom ihåg, var den oerhört vackra designade ½ l vinkaraffen de ställde fram. Vackert drejad, underbar glasyr och tavernans namn ingraverat. Dessutom perfekt formad för att hälla vin utan spill, som det ofta är på grekiska karaffer. Ja, den var så vacker att jag frågade om jag fick köpa med mig den. Flickan som serverade frågade ägaren och fick ett jakande svar. 8 € ville de ha. Lite dyrt, tyckte jag, men jag köpte den.

LITE DYRT!!!??? Hur tänkte jag där? Solsting månne? Hade jag hittat en sådan karaff i Sverige, för åttio spänn, hade jag fanimej köpt upp hela lagret!



/Netwolf
Ja, det där med rökande greker och även en del turister för all del, som inte tar hänsyn har jag upplevt ett antal gånger. Många busschaufförer sitter också ganska ofta och bolmar inne i bussen men kanske kommer det bli bättre med tiden...

Fin karaff och minne, får man fråga om den används eller står den på nån hylla och har börjat samla damm?
Svara med citat