Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2022-06-30, 08:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Finiki på Karpathos

Vackra mysiga Finiki. Vi besökte byn för några timmar för lunch och bad och gillade den verkligen. Stranden var kanske inte top notch, men duger gott för ett dopp. Men, inramningen är så mysig att man bara vill sitta där och finnas, eller bara läsa en bok.

Restaurangen som Catlady nämner, Mamas, har mycket riktigt fått goda recensioner. Det satt dessutom mest folk där, vilket brukar vara ett gott tecken. Så dit styrde vi stegen. Deras uteservering under tak, är dock väldigt liten, så det var svårt att hitta ett ledigt bord, men personalen trollade fram ett litet bord. Vi satte oss och begrundade menyn, när vi plötsligt förnimmade en doft. Eller ska man kalla det odör. Det visar sig att greken bordet brevid tänt en stor fet cigarr, som han bolmade friskt på.

Trots att vi gav våra ogillande blickar (fler än oss, kan jag lova), så tog han ingen notis om det. Vi insåg att här kommer vi inte kunna äta och reser oss för att gå. Värdinnan kommer rusande och undrar vad som är fel. Vi förklarade att vi inte står ut med cigarrlukten. Då vänder hon sig till greken och ber honom att släcka cigarren, men han viftar bara avvärjande bort henne och fortsätter puffa.

Vi lämnade därmed Mamas och gick till tavernan tvärs över gatan, Delfini. Där var det mindre folk och uteserveringen (under tak) var betydligt större. Där beställde vi en jättegod måltid. Kommer inte ihåg exakt vad vi åt, men det var la bläckisar, greksallad etc, dvs det vanliga.

Det jag däremot kom ihåg, var den oerhört vackra designade ½ l vinkaraffen de ställde fram. Vackert drejad, underbar glasyr och tavernans namn ingraverat. Dessutom perfekt formad för att hälla vin utan spill, som det ofta är på grekiska karaffer. Ja, den var så vacker att jag frågade om jag fick köpa med mig den. Flickan som serverade frågade ägaren och fick ett jakande svar. 8 € ville de ha. Lite dyrt, tyckte jag, men jag köpte den.

LITE DYRT!!!??? Hur tänkte jag där? Solsting månne? Hade jag hittat en sådan karaff i Sverige, för åttio spänn, hade jag fanimej köpt upp hela lagret!



/Netwolf
Svara med citat