Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2010-08-13, 00:13
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Vardag i Rethymno

Ja! Jag har en vardag här i Rethymno! Att blogga är ju att ha något att berätta, men när vardagen tar vid så vad ska man berätta om?
Jodå, jag kan se skillnader på min vardag här och den jag hade i Sverige, jag kan göra jämförelser!

Men först! Jag har skrivit t.o.m. "4. Att flytta till Kreta som pensionär" och det finns en 5 också, kanske även en 6, men de kommer senare för jag är inte riktigt klar med fortsättningen där. Tiden går dock och det är mer än en månad sedan jag skrev något. Jag vet att många följer mig och kanske undrar...vad gör hon???

I färskt minne finns hur jag har det nu, min vardag alltså.
Den är som hemma egentligen...nja...i viss mån! Jag har all teknik jag hade i Sverige. Telefon, TV, internet och även det jag inte hade i Sverige...AC, fläktar i taket och dörr och fönster på vid gavel ut mot gränden, några ungdomar sitter 10 meter från min dörr och diskuterar något jag inte förstår..än!

Men Hallå! Klockan är över 12 på natten och jag sitter mitt i stan med dörr och fönster på vid gavel, det sitter ungdomar 10 meter från min dörr!!! Om jag satt mitt i vilken stad som helst i Sverige med vidöppna dörrar och fönster så tvivlar jag på att jag skulle få vara ifred, på att jag skulle känna mig trygg, på att inget skulle hända mig! Jag skulle låsa med dubbla varv, eller hur? Går jag ut i gränderna här på kvällarna så sitter grekerna utanför sina hus och äter, spelar instrument, umgås...inte på restaurang nu alltså utan hemma, men det sitter ännu fler greker på alla de tavernor som trängs i gränderna. Det är liv och rörelse, folk umgås och det är magert med stängda dörrar om det finns folk innanför.

Sedan en vecka tillbaka är jag hemma mycket. Trollformeln till det är eget internet och det medförde att jag plötsligt fick in i huvet att jag-bor-här-permanent!! Det är sååå skönt! Men! Lika nära är det fortfarande till att gå ut och träffa vänner, äta ute, umgås. Jag går ut och är framme direkt...så gott som!

Jag kan äta för 5 euro = gyros 2.50 + en halv liter vin 2.00 euro är 4.50 + 10% dricks = 5 euro. Eller äta grekiskt, eller pasta, eller annat, för 10 euro, inkl en kanna vin. Med en låg pension är allt ändå möjligt, jag kan göra vilket jag vill, äta ute, eller hemma.

Jag skulle inte haft det så här bra i Sverige. Bara bussen ner till stan 21 spänn och lika mycket när jag skulle hem. Dött på stan, mest ungdomar, var är folk i min ålder? Hemma såklart! En öl, eller ett glas vin går löst på en 50-lapp, maten får du inte under 70 spänn om du inte går till mcDonalds, men då får du inget vin eller öl. Dessutom får du sitta där själv, alla vuxna i din ålder är hemma bakom dörrar där de vridit om låset 2 gånger. Okey, man träffas mer hemma hos varandra i Sverige än vad man gör i Grekland, men hur ofta då??? Hur spontant då? Allt är inte skit med Sverige, men jag anser/inser att det liv jag lever som passionär i Grekland är mycket bättre än jag skulle haft i Sverige!

Bilder???!!! Ja jag har liksom aldrig tagit så få bilder som jag gjort nu, men det kommer bilder så småningom. Ni har sett mitt hus och liiiite mer bilder kunde jag väl ha bjudit på...det kommer, men inte den här gången!

En sak till....för första gången i hela mitt liv så längtar jag till oktober!!!! Bara det är värt hela flytten till Kreta!

Mer om min vardag kommer snart! Om inte del 5 och 6 av "Att flytta till Kreta som pensionär" kommer före!
Svara med citat