Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2011-06-07, 17:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Strenge nordmenn, aksepterende grekere

Jeg vet, som vi alle vet på hver vår måte, hva som er så tiltrekkende med Hellas. Men så har det, for meg, også alltid vært noe udefinerbart i den tiltrekningskraften.
I dag fikk jeg, iallfall delvis, svar på hva det er.

I en artikkel på forskning.no (link nederst) kan forskere fortelle at mens nordmenn er strenge med hverandre, og ”sammenlignet med kulturer med løsere sosiale normer gir vi hverandre svært lite handlingsrom”, er Hellas et land med relativt løse sosiale normer. Overraskende?

Nordmenn ”har svært klare krav til hvordan vi skal opptre i ulike situasjoner. Dermed sanksjonerer nordmenn lettere avvikende atferd enn for eksempel nederlendere, brasilianere eller amerikanere” skrives det i artikkelen.

Studien er internasjonal, 45 land deltok.
For å sette tall på dette, skårer landet med de strengeste sosiale normene, Pakistan, 12,3, Norge 9,5, Hellas 3,9 og Ukraina, hvor det er minst strengt, 1,6. (Hele listen er gjengitt nedenfor.)

”Noen av kjennetegnene ved tighte (strenge) land som Norge er lav kriminalitet, høy grad av orden og system, uniformeringspress og strenge holdninger til handlinger som å snike på trikken, kjøpe stjålne varer, eller snyte på skatten”.

Lav kriminalitet kjennetegner Hellas også, men ellers er det ikke mye de to landene har felles i henhold til denne beskrivelsen. Artikkelen sier ikke noe spesifikt om Hellas, men jeg kan tenke meg at også den greske streben etter frihet har noe med dette å gjøre. En hver greker setter sin personlige frihet høyt. Frihet til å gjøre det man vil er selve livet. Og da kan man jo ikke være så strenge med andre når de etterstreber sin frihet?

Hva tror dere? Og hvor tror dere Sverige hadde plassert seg på listen?


Ukraina 1,6
Estland 2,6
Ungarn 2,9
Israel 3,1
Nederland 3,3
Brasil 3,5
Venezuela 3,7
Hellas 3,9
New Zealand 3,9
Australia 4,4
USA 5,1
Spania 5,4
Belgia 5,6
Polen 6,0
Frankrike 6,3
Hong Kong 6,3
Island 6,4
Tyskland (gamle Vest-) 6,5
Østerrike 6,8
Italia 6,8
Storbritannia 6,9
Mexico 7,2
Tyskland (gamle Øst-) 7,5
Portugal 7,8
Kina 7,9
Japan 8,6
Tyrkia 9,2
Norge 9,5
Sør-Korea 10,0
Singapore 10,4
India 11,0
Malaysia 11,8
Pakistan 12,3

http://www.forskning.no/artikler/2011/juni/290460