Ämne: AIRBNB
Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2018-04-20, 09:29
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: AIRBNB

Jag tycker airbnb som det var i allra första början var bra. Meningen med airbnb var ju att man kunde hyra ut sitt hus några månader om året.
(I Grekland var lagen då att man kunde hyra ut 80 dagar per år utan att betala skatt).
Vad som då hände var att många använde airbnb som företag; hyrde eller köpte många bostäder och sedan hyrde ut dem. I år har det kommit en ny lag som säger att man kan hyra ut sin egen bostad och tjäna upp till 12 000 euros man då betala 15 % skatt på det.
Om man har fler bostäder måste man bilda ett företag och sedan betala mer i skatt. Läs mer här http://www.keeptalkinggreece.com/201...entals-greece/

Jag var inne och kollade på airbnb för ett tag sedan för Santorini och upptäckte att priserna här gått upp något otroligt mot förra året.
Det är kostar nästan hälften av priset att hyra hotellrumstudio vid havet än att hyra en lägenhet eller liten studio vid havet via airnbn. Vet inte hur det är på andra platser men så är det på turistiga Santorini.
Och det kommer ju alltid till extrautgifter på airbnb som serviceavgiften och städning som det inte gör på ex booking.com.

På Santorini där jag bor sedan 28 år har airbnb gjort att det inte längre finns hus att hyra för oss "lokalinnevånare". Många som lever och jobbar här har inte råd att köpa sig ett eget hus utan måste hyra. Fler och fler har tvingats flytta från Santorini pga. detta. Bara i år har jag träffat massa personer som hyrt sitt hus/lägenhet i mer än 15 år (en gammal dam som hyrt huset i 27 år!) som nu tvingas flytta för att husägare vill göra om det till airbnb.
Vad som redan hänt är att det nästan är omöjligt för företag (hotell, restauranger, butiker mmmm) att hitta folk. Dom hittar ju inte boende någonstans! Många ställen går redan på knäna pga för få anställda. Detta gör att servicen kommer att bli urdålig här.

Precis likadant går det till på andra öar och på fastlandet i Grekland. Paros och Naxos ex. har redan massor av airnbn's.

Likadant går det också till i andra länder. Mallorca har jätteproblem med folk (både Spanska och utländska medborgare) som köper upp lägenheter och sedan hyr ut dem till turister.

Min Tyska väninna berättade att det även i Tyskland har varit mycket bråk om airnbn och liknande uthyrnings sajter. Enligt henne har lagen ändrats så man bara kan hyra ut sitt eget hus och att man måste vara skriven på den adressen.

OCH det har ju varit en massa prat i Sverige om hur airbnb inte betalar skatt i något land på serviceavgifterna de lägger till på varje uthyrning. Det är ju helt otroligt!
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/a...-rekordvinster

Jag själv tänker bojkotta airbnb framöver på grund av alla negativa följder det för med sig. !!

Ingela

Senast redigerad av Ingela A den 2018-04-20 klockan 09:37.
Svara med citat