Visa ett inlägg
  #51  
Gammal 2019-01-14, 15:21
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: I väntan på Godot,,,,

Först till textgåtan.
RAKI är raki.
Rakimelo kan även kallas meloraki om man går in på Wikipedia. Dricks varm och har kryddats med honung, kryddnejlika och kanelstång. En sängfösare för mig innan jag lämnar W.E.varje kväll.
RACOMELO är nog en väldigt speciell dryck på W.E. uppfunnit av Vasselis och Jörg (Radio Kreta). Det är en del raki och fyra delar cocacola. Dricks kall. Alltså en grogg vad jag förstår.

Vissa dagar är man lycklig. Igår var en sådan dag.

Ekaterina, Elvis (hennes hund) och jag åkte upp till Azogires, en by i bergen ovanför Paleochora. På slingrig, icke asfaltbelägg, väg kom vi upp till en by där det nog bor fler hundar än människor.
Vi parkerade bilen där vi vandrade längs bygatan. Sedan blev vårt mål vattenfallet och "Monastery of the 99 Holy Father". Vilka underbara vyer vi upplevde!. Vi mötte getter,höns och kaniner samt trevliga ortsbor. Plockade apelsiner,mandariner och citroner.

Tillbaka till byn efter promenaden satte vi oss på Cafe Alfa. Inredningen på väggarna var som ett historiskt dokument. Där var det självservering då Lucky, ägaren var ute och jobbade. Träffade en engelsk man som bott i Malmö i 30 år, så lite svenska blev det på cafeet. När Lucky kom betalade vi för oss.

Turen avslutades med att Ekaterina och jag delade på en pizza hemma i Paleochora på pizzeria Odyssues.

Här kommer lite bilder,helt osorterade. Birgitta.


Vattenfallet.



Härlig vegetation.



Det 1000-åriga olivträdet nära klostert som har en egen historia.



En fantastisk vy där Paleochora finns långt där nere.



"Hus" i Azigires.



Apelsiner,,,,



från detta träd.



Jag vid vattenfallet.



Dom blå anemonerna gläds över regnet nu. Växer upp på en dag.
Svara med citat