Ämne: Sticklingar
Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2005-05-23, 00:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Sticklingar

Hej!
Instämmer med Bättan, min lilla erfarenhet av att ta hem sticklingar från Grekland till Sverige inskränker sig till två citron-och dito apelsin-skott/sticklingar.De jag fick var ca 4 dm långa och hade blad och väl utvecklade rötter.Klippte ner kronan så det var två-tre grenar med kanske totalt fem-sex blad.Sköljde av jorden, men inte allt samt lindade tyg runt fossingarna samt blötte, för att sen införa nederdelen i plastpåse.Lade alla fyra högst upp i resväskan, d.v.s under handtaget,då innehållet komprimeras under resan och det blir lite mer luft och plats.Funkade fint, och jag tittar på dom just nu.....fast jag gav bort en citron och en apelsin.... Alternativt:stoppa in dom/den i ett papprör och ta den i handbagaget, så kan man snakka med den under resan....Försök om möjligt att få tag i fröer,som naturligtvis är mkt lättare att ta med.
Får passa på att berätta för ev intresserade att jag har med mig x antal färska Mousmoulia-frön tack vara Tant Eva på Mertonas från Karpathos om nån är sugen.....dä ä bare te å skrive!
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat