Ämne: Serifos
Visa ett inlägg
  #49  
Gammal 2015-03-09, 18:39
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Serifos

Vi har varit på Serifos vid tre olika tillfällen, samtliga dock vid ungefär samma tidpunkt på sommaren, d v s i början av juli, och de roomsare som varit i hamnen har endast varit där för att hämta förbokade gäster, inte för att ragga. Serifos är en av de få öar där i alla fall jag skulle rekommendera att man förbokar, för att slippa gå runt och mötas av något oengagerade roomsare. Detta kan möjligtvis hänga ihop med att ön har varit populär bland atenare som åkt dit över helgen och man då tyckt att det varit onödigt att lägga energi på att ha gäster i veckorna också. Endast en gissning!

Vår Serifos-historia är som följer:

Första besöket var så långt tillbaka som 1998. Vilken ö vi kom från har vi glömt (och jag hittade inte våra bilder heller när jag letade igår) men det blåste i alla fall som attan när vi klev av färjan. Anlände dit på en sen fredagseftermiddag och det var i princip hopplöst att hitta något bra boende. Fick bli ett rum på Hotel Anna som låg en bit in längs strandpromenaden. Lakanen var så tunna så man såg genom dem och det kröp kackisar på husfasaden när vi satt på balkongen... Och värre skulle det bli! Vinden tog nämligen i så vi blev helt enkelt inblåsta! På den tiden (typ hedenhös) var det ju dessutom i princip hopplöst att få någon information om hur vädret skulle bli och när färjorna skulle komma igång så det var bara att vänta ut eländet. Vi skulle dessutom till Paros, det kommer vi ihåg, förmodligen för att åka vidare till Amorgos (eller Santorini men jag tror inte vi var på väg hem redan) och den färjan gick inte så ofta. Det är nog en av de få gånger jag verkligen har längtat efter att få komma bort från en ö! Men så här i efterhand har vi skrattat gott åt de dagar vi var där då och så farligt var det väl inte (förutom kackisarna på väggen - de hade jag gärna varit utan).

Nåväl, det tog ändå tio år för min del att smälta upplevelsen så inte förrän 2008 var det dags igen för ett besök. En sak tog inte vi inte lärdom av från första besöket och det var att anlända på en sen fredagseftermiddag... Samma sak igen, hopplöst att hitta vettigt boende (om ens öppna boenden) och det blev ett litet rum, ej prutbart, 45 euro/natt. Och vad hittade herr Celbe under nattygsbordet, om inte en kackis...! I gengäld hade vi en stor terrass med fin utsikt över hamnen så vi hade koll på alla färjor som kom och gick (då var det både Hellenic Seaways och Aegean Speedlines som trafikerade + någon slowboat så det var väldigt mycket trafik). I övrigt hade vi några dagar där med underbart väder och Psilli Ammos var helt enkelt kanonfint.

Besök tre var det dags för 2013 och då vägrade herr Celbe att åka dit utan att ha bokat något. Snabb koll på Booking.com visade att allt intressant var bokat men efter ett snabb date med Mr Gåggel hittade vi något som hette Villa Niki. Jag ringde dit och jo, de hade ledigt och till helt ok pris. Första natten bodde vi en i en separat liten stuga med litet kök och uteplats, väldigt trevligt men kanske lite trångt (eller så var det vi som hade för mycket med oss). Sedan fick vi stort rum med tillika stor balkong på andra våningen i själva huvudbyggnaden med fin utsikt mot choran. Det fanns i princip full köksutrustning i en liten hall mellan rummet och toan men inget riktigt kök. Gjorde inte oss något, vi diskade på toa vilket vi gjort förr men jag tror att det även finns riktiga studios att hyra. Bor man på våning tre och fyra bör det vara fin havsutsikt också. Villa Niki ligger kanske en smula avsides i Livadi men det är nära till själva bystranden. Den besökte vi flera gånger för det började naturligtvis att blåsa så det var enda stället som hade någorlunda lä. Gick till Psilli Ammos en av dagarna (ingen buss gick dit så det var antingen eget forden eller apostlahästarna) men det var sandblästringsvarning så vi var bara där en stund, åt lunch och knallade sedan tillbaka igen. Blåste även ganska mycket på Livadakia, som annars också är ett fint ställe att sola och bada på.

Summa summarum - numera tycker även jag att Serifos är en väldigt fin ö med fina stränder, vacker chora och god mat, men man bör förboka sitt boende och kanske inte åka dit om det varnas för blåsigt väder.

Celbe
Svara med citat