Visa ett inlägg
  #6  
Gammal 2022-04-17, 07:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Jag är en ”listig” kvinna …

Att packa lätt är svårt, packa tungt är lätt. Den upptäckten gjordes efter att jag för några år sedan köpt en för stor resväska. Doris som jag kallar min tuggummi-rosa väska sväljer allt jag stoppar i henne. Önskar att hon kunde stoppa mig, slå locket över mina fingrar. Nu har jag ledsnat på att släpa på en obstinat, på gränsen till överviktig resväska - en gång fick vi betala extra för att hon trilskades med taxichauffören och satte sig på tvären.
Har tidigare testat 5:2 metoden; packade ner fem par långbyxor och fem klänningar. Dagen efter bantade jag ner antalet till tre par byxor och tre klänningar. Packade sen ner ett gäng slinkiga trosor i stället för en trave rejäla underbyxor (Sloggy) samt blusar tunna som tepåsar. Av fyra par skor, fick ett par stryka på foten (!) Till sista necessären, tungviktaren i sammanhanget, samt en del andra nödvändiga, även mindre nödvändiga saker. Sen på med säkerhetsbältet. Metoden fungerade. 20 kilo exakt!

Inför höstresan -21, fick vi ha 23 kilo bagage vilket kändes tryggt. Det var när min man skulle kontrollera vikten som Doris stretade emot, vägrade låta sig lyftas. Såg hur handtaget på väskan blev längre och längre och tänkte: skulle kanske inte tagit med sex bouleklot. Men med 2 hekto tillgodo rullade Doris en tidig morgon i september in på Arlanda.

Sex månader senare har jag ännu inte släppt taget om Doris som nu ligger halvpackad på sängen i gästrummet. Några bouleklot behöver jag inte oroa mig för då dom tillbringat vintern hos goda vänner på Tilos. Så förhoppningsvis kommer det vara en betydligt lättare och smidigare resväska som om två dagar -19:e april - rullar in på Arlanda.

På tal om boule eller pétanque (franska ordet för klot) undrar kanske någon: finns det boulebana på Tilos …Den som tänkt sig en 4x15 meter nyvattnad boulebana, är svaret nej. Vi spelar på en stenig plätt täckt av damm och omgiven av tistlar och snåriga buskage. Men nära stranden och intilliggande bar. Så efteråt är det bara att bestämma sig för vilken kroppsdel som är störst behov av svalka. Själv promenerar jag hem till mitt eget vattenhål efter att först avhyst ett gäng närgångna kardborrar.
Svara med citat