Visa ett inlägg
  #17  
Gammal 2010-11-07, 17:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Sen ar val inte Sveriges flyktingpolitik sa himla rumsren eller?
Åjo. Rumsren är den. De övriga politiska partierna har sett till att SD inte får någon makt att tala om... Det är nog inga större fel på Sveriges flyktingpolitik. Det är integrationen som är det stora problemet. Jag återkommer till det. Möjligheten för flyktingar att få asyl i Sverige är tämligen generös. Och jämfört med Grekland som ger ca 1% (!) av alla flyktingar asyl är vi nog nära ett paradis...

Citat:
...asylsokande familj i Sverige fa vanta flera ar pa ett beslut...
Där har du hittat en av svagheterna i det Svenska systemet. Men jag tror det är mer undantagsfall att man har så långa handläggningstider.

Citat:
...plus att de bor i valdigt sma lagenheter, ibland 10 personer i ett rum...
Nja, det där tror jag är mer skröna än verklighet. Visst bor man flera i samma rum i en flyktingförläggning men inte så trångt vad jag vet. Sedan kan det se annorlunda ut när de kommer ut i samhället. Men det är en annan sak.

Citat:
Vad gor Sverige med illegala flyktingar? Skickar de tillbaka dem till sina lander???
Flyktingar, som inte beviljas asyl, som kommer från ett annat EUland skall enligt Dublinfördraget skickas tillbaka till det land där de först anlände inom EU. Vilket ofta är Grekland... Vilket Sverige beslutade i förra veckan att inte längre göra. Flyktingar som kommer direkt från länder utanför EU skickas tillbaka till sina respektive hemländer om de inte får asyl.

Det stora problemet med Svensk flykting- och invandringspolitik, som JAG ser det, är den totala avsaknaden av fungerande integrationspolitik. Det är ett ansvar som samtliga politiska partier får ta på sig. Det har varit ett totalt misslyckande ända sedan arbetskraftinvandringen på 60- och 70-talet. Jag skulle gissa att det finns vissa saker i vårt samhälle som sett annorlunda ut om vi på ett positivt och effektivt sätt hade lyckas integrera invandrarna i det Svenska samhället. Nu har ju många lyckats ändå. Men det har ju varit av egen kraft, inte för att de fått någon hjälp...

Men jag ska inte fördjupa mig i det här. Det har väl inte riktigt med tråden att göra...

Senast redigerad av Peter den 2010-11-07 klockan 17:50. Anledning: Rättning
Svara med citat