Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2010-11-06, 19:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag sjalv kan inte svaret men jag inser att Grekland har ett stort problem och det ar nog inte helt deras eget fel eftersom deras geografiska lage spelar en stor roll plus att flyktingstrommarna ar enorma och det ar nog inte manga lander som skulle klara av ett sant stort tryck. Jag skulle nog se det mer som ett EU-problem, ett problem som aven EU-landerna borde vara med och hjalpa till med. Det ar ju anda till dem landerna som flyktingarna vill och Grekland som stoppar dem gor val de andra landerna en "tjanst"?
På ett sätt tycker jag att du förenklar problemen. Det stora problemet är HUR GREKLAND BEHANDLAR flyktingarna som kommer dit. Det är så ovärdigt och så fel att Grekland borde straffas för det!

Flyktingar som kommer till Sverige placeras på en flyktingförläggning där de får husrum, mat och undervisning. Och de kan röra sig fritt i samhället. Flyktingar som kommer till Grekland hamnar i fängelseliknande förhållanden utan omvårdnad och möjlighet att röra sig fritt i samhället. Man tror att det förekommer tortyr och man vet att man ibland sänkt båtar flyktingarna kommer med. Är det värdigt ett land som skall vara demokratiskt och medlem i EU?

Grekland är utsatt p g a sitt geografiska läge. Det är helt rätt. Men Grekland har också en skyldighet som medlem i EU att hålla tätt vid sina gränser. Och det fungerar uppenbarligen inte.

Du kanske inte känner till det, men Grekland har precis begärt hjälp av andra EU-länder för kontroll av sina gränser. Det finns något fördrag som ger dem den rätten, Jag kommer inte ihåg vad det heter just nu... Men just nu är det ett hundratal personer, varav ca 10 från Sverige, på väg till Grekland för att hjälpa till att skärpa gränsbevakningen.

De lär nog dock inte kunna påverka hur flyktingarna behandlas i Grekland. Och det är det som är det stora problemet!

Sverige beslutade i veckan att inte verkställa avvisningar till Grekland just p g a deras behandling av flyktingar! Visste du det? Och då bryter alltså Sverige mot Dublinfördraget som säger att flyktingar som inte beviljas asyl skall avvisas till det land de kom till först. Det är faktiskt ingen liten sak!

Anledningen att myndigheterna här tog det beslutet grundades enbart på Greklands ovärdiga och inhumana behandling av flyktingar.

Greklands behandling av flyktingar är vedervärdig. Men flyktingar kommer att fortsätta komma. Till alla länder. Men låt alla länder behandla dessa med respekt och värdighet och pröva deras asylrätt enligt gängse normer. Och man skall inte behöva bli satt i "fängelse" för att man söker ett nytt liv...
Svara med citat