Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2008-05-27, 22:30
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Vi vill vandra på Sifnos!

Det här är inte direkt vad du frågar efter men ändå vill jag rekommendera vandringen upp på Profitis Elias.
Man behöver bara apostlahästarna om man utgår från torget i Apollonia. Det är lätt att hitta om riktingen från torget blir rätt. Det är noga skyltat när man ger sig iväg från vägen. Totalt tog det oss c:a 2 timmar upp (fr. torget) och 1 tim ner. Detta var nästan makligt tempo. Nu var det här den 27 okt 2000 så det var ett lotteri med vädret så sent på året. Varannan dag låg toppen inbäddad i moln och varannan i sol. Vi hade tur och kom upp i en molnfri himmel.
Men vilken belöning! Utsikten är helt makalös. Förrutom alla omkrinliggande öar så ser man de 6 ihopväxta byarna ur ett fågelperspektiv. Kastro på sin klippa ser mycket lockande ut även från denna synvinkel.
Vi var inte purunga då heller utan det var kompisens 50 års dag (jag är två dagar äldre) så man behöver inte vara någon elitidrottsman för att ta sig upp. Tvärtom så tyckte jag att vandringen var ganska lätt. Enkel stig att följa hela vägen.
Janne har skrivit någonstans om en annan topp som ligger på vägen mot Vathi tror jag. Den har han skrivit varmt om. Men dit lär det nog bli taxi eller buss.
Gunnar
Svara med citat