Visa ett inlägg
  #46  
Gammal 2020-11-26, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 14. CHALKI.

Den här var en av de längsta resdagarna på sex månader. Vi lämnade Kastellorizo med långsam färja klockan 18.50, strax efter den galna vattenfesten. Strax efter midnatt var vi framme på Rhodos. Klockan 16.00 samma dag äntrade vi båten Panagia Spiliana som tog oss till Chalki, där vi vara framme klockan 18.00.

Kvällen före vi lämnade Kastellorizo ringde jag återigen till Ann-Kristin på på Rhodos. Vi hade turen på vår sida nu också, det fanns ett rum ledigt. När vi kom fram till Rhodos stad släpade vi oss upp till Kristinas Rooms genom Rhodos gamla stad, det var nästan bara vi ute. Häftigt att gå (släpa) omkring i gränderna nattetid utan att möta andra människor. När vi kom fram till pensionatet var det bara att öppna dörren (nyckeln satt i) till vårt rum och slänga oss i sängen oss sova. Tack snälla Ann-Kristin! (Utsikten från Kristinas Rooms har ni sett tidigare, så jag hoppar över den här.)

Vi sov ganska länge på morgonen. Jag gick till bagaren och köpte bröd, och sedan åt vi en lång frukost. Efter frukost gick vi en runda i gamla stan. Efter lunch gick vi och hälsade på vännen Kim på Triton Holidays. Det är alltid lika trevligt att träffa honom, han har så mycket att berätta om Rhodos. Hos Kim köpte vi båtbiljetter till Chalki. Han bjöd på svensk hallonsaft, den satt fint kan jag lova. I väntan på båten satt vi på ett internetkafé, kollade mejl och planerade resans fortsättning.

Vid fyratiden äntrade vi båten Panagia Spiliana som skulle ta oss till Chalki. Den båtresan var inte kul. Maken till skorv har vi nog aldrig rest med tidigare. Det dånade något fruktansvärt från motorerna. Usch och fy.

Vi kom fram strax innan solen skulle gå ner. Det är ingen bra tid att leta rum på. Camilla började leta. Hon hittade inga rum. Sedan var det min tur att leta. Inte heller jag hittade något. Det konstiga var att det inte fanns någon att fråga heller. Det visade sig snart att alla pensionat (eller villor som de kallas på Chalki) var uppbokade av brittiska charterbolag.

Efter en timmes letande gav jag upp och gick in i en resebyrå och frågade om de kunde hjälpa mig. Där fick jag äntligen napp. Och vilket ställe, och vilken utsikt! Äntligen hade vi någonstans att bo. (Så bra som vi bodde på Chalki har vi inte gjort många gånger i livet.) Vi hade till och med börjat ställa in oss på att sova ute. Nu var denna långa resa slut. En resa som började på Kastellorizo igår kväll, och som via Rhodos nu hade tagit oss till Chalki. På mindre än 24 timmar hade vi besökt tre öar. Gissa om vi var trötta när vi kom fram till Chalki.



På bilden ser ni utsikten från vår balkong på Villa Dorothea i Emborio på Chalki. Betyg på utsikt: 5.

Fler bilder från denna långa dag då vi besökte tre öar finns här.
Svara med citat