Visa ett inlägg
  #413  
Gammal 2020-04-10, 06:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Tack för dina intressanta inlägg, Louisa. Som svensk har du ju en helt annan synvinkel eftersom du bor i Grekland. Jag som bor i Finland känner nog lite på samma sätt som du angående Sveriges reagerande på saken. I synnerhet när det gäller avsaknaden av det politiska ansvaret. Jag har förstått att det på det juridiska planet är svårare att "stänga" ett land som Sverige. Men restriktionerna här i Finland har inte varit lätta att genomföra heller. Man har granskat grundlagen för att allt skall gå rätt till, tagit i bruk beredskapslagen (som tidigare bara gjorts under krigstid). Men alla restriktioner har trots allt röstats igenom i riksdagen så man har inte kunnat göra allt över en natt. Men oppositionen går ju med på allting nu så det har inte varit något problem. Men vem som gör rätt eller fel är ju svårt att avgöra. Personligen tycker jag att dödsiffrorna i Sverige är ganska höga och trycket på sjukvården är väl hårt? Ett land som Sverige borde kunna klara av att vårda alla som har behov av intesivvård, men jag tyckte att jag läste någonstans att t.ex Karolinska sjukhuset i Stockholm inte längre tar emot patienter till intensvvården om de är över 80 år eller över 60 och har underliggande sjukdomar. Stämmer det? Eller betyder det bara att de kan få vård någon annanstans? Jag hoppas att det är så i alla fall.

Det är verkligen en ovanlig tid vi lever i och jag tror nog att världen kommer att se lite annorlunda ut efter det här. Inte bara för att många har lidit och förlorat sina närmaste och inte bara för att ekonomin inte blir något att hurra för även om allt sen kommer igång igen. Kanske kommer vi att se på världen på ett annat sätt? Fundera på vad som egentligen är viktigt här i livet? Och de flesta länder kommer nog att rusta för bättre beredskap när det gäller eventuella kriser.

/ Anne
Svara med citat