Visa ett inlägg
  #408  
Gammal 2020-04-09, 12:59
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Bästa Louisa,
Så bra du beskriver din situation och verkligheten idag i Grekland. I Sverige verkar det som om folk tror att det är en svårare förkylning
Vi som bor i Grekland förstår alvaret, men gör man det i Sverige ?

Tack så jättemycket för dina fina ord!


Jag vet inte om jag ska ge mig in på här vad jag tycker om Sveriges agerande...många tar illa upp.


Jag känner att den här krisen lyfte upp en sanning till ytan om Sverige som land, som jag vetat innerst inne också innan men blev så påtaglig nu. I slutändan handlar det om prioriteringar...jag är djupt besviken på Sverige även fast jag egentligen inte förväntat mig en annan typ av agerande.


Men jag klandrar de styrande mer än folket. Folket i varje land gör det som de styrande säger. De styrande bedömer hur allvarligt de tycker att läget är, och det visar sig genom deras gärningar. I Sverige har de inte stängt någonting, hur ska folket få samma känsla av allvar som i de andra länderna? Ja det är färre som går ut och äter och shoppar och träffas. Men de kan ju om de vill. Till skillnad från Grekland där det ser mycket mer skräckinjagande ut för att allt är stängt, igenbommat, klockan 9 på kvällen ser det ut som en spökstad. Klart man förstår allvaret mer då.



Svenskar litar mycket på sin regering och sina experter. Många är nästan lite stolta över att de valt en annan väg. Alla upprepar saker som just deras experter har sagt (läs Tegnell). Men hur mycket vet man egentligen om flockimmunitet till exempel? De flesta verkar tro att det är så lätt att bara uppnå. Om vi tittar på Italien, det verkar ju inte direkt som att de uppnått nån flockimmunitet där än. Är Sverige verkligen beredda på att förlora så många liv för att uppnå flockimmunitet? Jag är alltså väldigt rädd att ledningen i Sverige kommer leda folket in i en katastrof.



Sanningen är väl den att ingen vet vad som är rätt. Men min personliga åsikt är såhär: om man nu inte vet, varför chansa? Varför inte göra allt man kan och sen får man se om det har nån effekt? Grekland kan mycket väl få en peak nu när restriktionerna tas bort eller i höst. Å andra sidan vet man inte det heller. Just nu iallafall är dödsfallen mycket högre i Sverige än på många håll. Och nej det räcker inte att bara jämföra med Italien, Spanien, USA och Storbritannien. Dessa länder är också väldigt bra exempel på länder som införde restriktioner alldeles för sent.


Hur många argument Sverige än har för att följa sin egen metod, så låter det mest bara som bortförklaringar i mina öron. Som jag skrev ovan, varför chansa? I slutändan tror jag att det har att göra med prioriteringar. Så fort Grekland fick utbrott, så var regeringens första tanke att stänga ner allt för att skydda dom äldre. Sveriges första tanke var antagligen hur de ska skydda ekonomin. Det har egentligen alltid varit en sån skillnad mellan Sverige och Grekland, och ett stort skäl till varför jag föredrar att bo i ett sånt samhälle som Grekland. De är kass på ekonomi, men när det väl kommer till kritan, så har de ett hjärta av guld och tänker på sina äldre. Och då menar jag också ur ett samhällsperspektiv, jag menar inte på något sätt att man inte skulle älska sin mamma eller pappa i Sverige eller så. Andra föredrar ett samhälle som Sverige, och det är egentligen en smaksak. Där får vi alla tycka olika. Men den här krisen för mig visar verkligen dessa skillnader.



En annan aspekt i det hela är att jag tror att Sverige har en oförmåga att se kriser i början. Och det är förståeligt. Det är inte ofta Sverige har varit i kris de senaste 200 åren. Det är ju anmärkningsvärt att till och med Norge och Finland som annars är så lika Sverige, har tagit till tuffare metoder. Vad är skillnaden mellan oss och de andra nordiska länderna? Jo de var alla med i andra världskriget och har kanske någon reflex kvar när det kommer till att skydda sig från fara utifrån. Men Sverige liksom...


Hur som helst så tycker jag siffrorna i Sverige är förödande. Inte minst för att jag tror att Sverige egentligen hade alla förutsättningar att lyckas väldigt bra. Många äldre bor ensamma och därför väldigt lätt att isolera sig, nästan inga röker, många jobbade hemifrån även innan, och att samhället i princip är kontantfritt. Grekland däremot, borde det egentligen ha gått jättedåligt för, eftersom allt det ovannämnda i princip är tvärtemot. Därför att dödssiffrorna i Grekland faktiskt oerhört bra efter att ha tittat på förutsättningarna. Jag skulle nästan vilja berömma Grekland för att de klarat sig så bra och verkligen tagit väldigt mycket ansvar under den här krisen. Nästan ingen går ut om man inte måste, handlar en gång i veckan, håller barnen hemma, många företag har börjat jobba hemifrån (en stor grej i Grekland då de flesta inte gjort det tidigare och i princip fick fixa ett system över en natt för att det skulle funka) och alla håller avstånd och många har på sig handskar och munskydd när de går ut. Ja det är verkligen en teameffort, det är inte bara lagarna som gjort att Grekland fått såna bra resultat. Och jag vill verkligen poängtera detta, då Grekland oftast annars bara är i rampljuset för dåliga saker.



Förlåt för långt inlägg. När jag väl börjar kan jag inte sluta...
Svara med citat