Visa ett inlägg
  #402  
Gammal 2020-04-08, 20:43
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grekland har rapporterat 1 832 konstaterade coronasmittade. Grekland har till och med igår testat 28 584 personer. Antal dödsfall i Grekland är uppe i 81.

Som det ser ut just nu har Grekland klarat sig bättre än många andra länder, inklusive Sverige. Vi får se vad som händer efter den grekisk påsken, då jag tror att många (trots förbud) kommer att resa ”hem”.
Nej de flesta greker kommer stanna där de bor under påsken. De har haft samma "kampanj" här som de har i Sverige, att "res inte till era landställen/byar under påsken". De som funderar på att åka anses rätt och slätt som dumma i huvudet och blir oerhört kritiserade. De pratar hela tiden på nyheterna om att polisen kommer stå vid alla tuller som leder ut från Aten och kolla alla som försöker åka ut. Man måste ha ett mycket viktigt skäl för att komma förbi.

Till råga på det så har alla gudstjänster som brukar hållas under påsken ställts in. "Xristos Anesti", det som brukar ske vid midnatt där man tar det heliga ljuset, kommer inte heller bli av. Till och med jag som inte är troende tycker det är lite trist. Får en känsla av vemod...

Mina fyraåringar är just nu med sin pappa i byn då förskolan är stängd, och de har det bättre där, de har trädgård och större plats att röra sig på än i vår lägenhet i Aten (Grekland är ju i karantän nu och alla lekparker är stängda och man ska ju bara gå ut för nödvändiga ärenden så barn är hemma mycket). Jag själv är i Aten och jobbar! Skulle väldigt gärna vilja åka ner och träffa dom i påsk då jag är ledig, men vet inte om det är skäl nog för polisen. Är lite rädd att riskera...annars kommer de tillbaka sista veckan i april så jag får väl vänta tills dess. Men trist är det.
Svara med citat