Visa ett inlägg
  #63  
Gammal 2022-06-18, 12:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Älskade Amorgos!

Nu är jag hemma sedan tre dagar tillbaka, fast kanske inte mentalt ännu.
Proppen gick verkligen ur mig när jag lämnade kaoset på Arlanda och satt på flyget hem till Umeå! Aten stora flygplats var som en västanfläkt i förhållande till Arlanda! Hur kan det bli så bara! Flera gånger trodde jag benen skulle vika sig under mig.

Sista natten bodde jag på hotell Avra i Rafina. Den stora fördelen är att stan är faktiskt mysig, jag har aldrig uppskattat Pireus som många andra gör. Från och till Atens flygplats har man gratis transfer, vilket är en stor fördel.

Bilder från sista kvällen på Naxos.



I väntan på avgång.







Solnedgången var magisk.




Vad ska jag välja?




Rafina i skymningen.

Vad har jag då att minnas med denna resa?
Jo alla vännerna jag har i Katapola. Jag åt alla mina middagar på The Corner och alla mina frukostar på Mythos. Jättetrevliga vänner där.
Ni vet dom där grekiska stolarna dom har på tavernor, dom med rep som sitsar. Dom gillar inte min bak. Nikos eller kocken på Corner kom med en liten kudde till mig så fort dom såg mig. Så vänligt. Jag uppskattar verkligen den hjälpsamhet som grekerna erbjuder.
I september återkommer jag till Amorgos med då har Giannis på Porto Katapola fullt boende hela månaden, så jag kommer att bo hos Maria på Pension Amorgos.

Vad minns jag mer?
Att färjepriserna var något jag inte räknat med! Visserligen åkte jag med snabbfärjor och dom är ju dyrare. Dyraste priset var 1025 kronor och billigaste 395 kronor. I snitt blev det på mina 5 resor: 700 kronor! Sen har jag nu förstått att man kan inte lita på GTP:s tidtabeller. Dom ändrar sig! Idag kollade jag en kommande resa i september, som jag tidigare planerat. Den finns inte kvar!
Men Express Skopelitis tider kan man alltid lita på!

Man ser också att tavernaägarna blir väldigt glada nu när dom får dricks. Det är små familjeföretag och dom har nog haft svårt under pandemin.

Under dessa 3 veckor som sträcker sig in i både maj och juni och som kan kallas för försommar har jag aldrig haft en kofta eller långärmad jumper på mig, så även kvällarna har varit underbara.

Så nu slutar jag min rapport för denna gången. Tack till alla som har följt med mig!

Birgitta.
Svara med citat