Visa ett inlägg
  #65  
Gammal 2020-01-04, 16:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 742
Standard Sv: Som att komma hem.

Lördag den 4 januari. Paleochora.

Idag vaknade jag av ett lovande väder, det såg man redan när solen höll på att gå upp.




Mycket riktigt, solen har hållit i sig hela dagen och i solen var det hela 28 grader mitt på dagen. Men snön på Lefka Ori har återkommit och den lär nog finnas kvar ett bra tag.




Redan imorgon eftermiddag ska det komma ett riktigt oväder både i Chania och Rethymno-områderna och det innefattar även sydkusten. Det förväntas snö även i låglänta terränger fram till onsdag med en topp på tisdag. Mycket synd, för det är den dagen som Epiphany inträffar. Vi kallar den Trettondan. Traditionen är att en präst, omgiven av modiga unga män och pojkar (nu även kvinnor) kastar ett kors i havet. Sedan hoppar de modiga i det kalla vattnet för att fånga korset. Den lyckliga välsignas av prästen. Här i Paleochora brukar dom modiga därefter visa upp korset tillsammans runt i byn. Det brukar resultera i gåvor i form av pengar. Det lär dock vara varmare i vattnet än i luften.




Bilden är tagen för två år sedan.

Jag hoppas att ovädret har avtagit till onsdagen, för det är då jag ska åka tillbaks till Chania efter en månad här i Paleochora. Risken är att snön kanske ligger kvar längs vägen till Chania.

Birgitta
Svara med citat