Ämne: Rött vin
Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2021-05-21, 08:26
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Rött vin

Jag har skrivit mycket om grekiska viner här genom åren och jag har också köpt många grekiska viner på Systembolaget men har pausat detta lite nu och det kommer säkert tillbaka när jag inser att jag missat något.

Sen är det så att eftersom jag inte varit i Grekland sen 2019 så har jag tappat mycket av gamla kunskaper och får nog lite svårt att ge konkreta tips om bra viner att köpa på plats.

Så rådet blir nog bara att man får helt enkelt ställa sig vid hyllorna i butikerna och chansa och kanske ha tur och hitta något riktigt bra. De större supermarket-affärerna har ofta ett riktigt bra sortiment jämfört med de mindre och på de mindre har jag haft erfarenheten att vinerna står för varma och för länge. Hög värme är en stor fiende då viner därför tappar fräschhet och blir övermogna.

Man får mycket mer för pengarna om man lägger ner omkring åtminstone 7-8 €/flaskan än de som kostar 4-5 €. Det finns alla prislägen, något för 20-25 € kan visserligen vara bra men vill man spendera så mycket pengar på ett vin under sin semester då det finns en hel del andra utgifter ändå? Men chansa även så, givetvis men inget är "dubbelt så bra som kostar dubbelt så mycket".


/ Hasse
Svara med citat