Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2019-05-07, 18:06
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sifnos-ett hugskott

Sifnos-ett hugskott.



Ja, det är så det kan bli när man inte kan styra fingret förbi musen på datorn. Så var det nog efter allt som kommit över mig det senaste halvåret. Lasarettsvistelse och konstaterad diabetes har jag nu även klarat av och det går bra att leva med bara jag lär mig mer om kost och hälsa.

Så nu befinner jag mig på Sifnos en vecka. Jag känner en väldig trygghet då det finns vänner från Kalimeraforumet här.

OCH NU BLIR DET REKLAM!

Nej Janne, du behöver inte vara orolig. I morse gick jag in på din Sifnos-sida för att uppdatera mig lite. Senast vi var här var år 2002, så man är ju lite ringrostig. Men vad allt stämde av vad du har skrivit!

"Sifnos har cirka 2600 invånare och bästa tiden att besöka ön är i april-maj samt i september"
Jag kan konstatera att grönskan nu är som allra vackrast. Jag bara njuter! Som Arne skulle ha påpekat, att Birgitta ständigt går på blomsafari.







"Allt går sakta, nästan som i slowmotion, till och med bussar och bilar har lägre tempo".
Strandpromenaden, som också är tillåten för bilar är en lugn gata. Man kör faktiskt i slowmotion. Busschauffören som körde oss till Faros och tillbaka kan utlånas som körskollärare i Aten eller Chania.

Till 1000 procent kan jag hålla med om Jannes mening
"Människorna är väldigt vänliga och avspända". Kanske det beror på att den egentliga turistsäsongen bara är i sin linda, men jag tror inte det. Det finns något annat bakom.

"Den huvudsakliga sysselsättningen är keramikhantverk, fiske, jordbruk och turism". Keramikverkstäder ser man i varenda liten by och även här i Kamares. Längs vår bussväg till Faros såg man terrassodlingar, främst med olivträd. Ännu har jag inte sett några stora vinodlingar,men dom lär finnas. Vandringsturisterna är dom som dominerar.







Så lite mer reklam-eller information.
Första natten bodde jag i Pireus, i väntan på morgonfärjan till Sifnos. Det var 5 år sedan vi senast bodde på hotel Phidias. Sen dess har dom renoverat omsorgsfullt.Mitt enbäddsrum var så fin och en skön säng. På varje rum fanns en en "padda" (kallas det så?) som man fick låna när man gick ut på stan. Man hade en helt ny "bus-shuttle" som dom hämtade mig på flygplatsen mot en kostnad av 65 Euro.

Jag testade även att boka och betala färjebiljetten hemmavid eftersom turen med Seajet 2 var så tidig. Det gick hur bra som helst! Hämtade biljetten i kuren mitt emot färjan.

Jag bor på hotel Boulis under min vistelse. Vattenkokare medtagen, så jag får tidigt morgonkaffe. Tyvärr inte på min altan då vindarna har varit mycket påtagliga. I förrgår var det verkliga stormbyar, med risk för att vara ute och igår kväll försökte en stor färja anlägga hamnen men misslyckades. Idag är det lugnare samt med en skön sol.

Birgitta.
Svara med citat