Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2019-01-12, 19:45
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Läsa eller lyssna?

Jag och maken läser alltid pocketböcker. Dessa byter vi med varandra, lämnar på någon bokhylla där man får, byter till oss en ny bok osv. Jag tar dessutom med mig faktatidningar typ Allt om historia, Historisk vetenskap, Vetenskapshistoria mfl.

Delar gärna ett läsminne jag bär med mig.
För många år sedan ö-luffade vi hela familjen. Äldsta dottern var 13 och hon hade slutat läsa böcker för det var inte så viktigt att läsa för det sa hennes nya skolkamrater. Det var bara löjligt att läsa böcker osv. Hon gick från att ha varit en aktiv läsare till att inte läsa alls på några veckor och det höll i sig under hela läsåret. Inte lätt att vara tonårsförälder alla gånger.
Så när avresedatumet närmade sig ville vi ju att hon skulle välja en bok iallafall att ha med sig på resan. Vilket var helt onödigt i hennes ögon. Så jag valde en bok som jag hört var bra men hon skulle minsann inte läsa den.

Men hur det nu var så hade hon tråkigt en dag när vi andra läste och hennes lillasyster hellre ville läsa än göra något med sin syster, så då tog hon fram boken och började läsa. Sen var hon fast . Hon ville inte sluta läsa.
Boken jag valt var "Imorgon när kriget kom" av John Marsden. Vi läste faktiskt den allihopa för den var både bra och spännande. Och som tur var så hade jag även köpt del 2 med mig och när vi kom hem köpte jag övriga delar.
Efter den ö-luffen var det inget mer prat om att det var löjligt att läsa böcker från dottern.
Svara med citat