Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2022-04-11, 16:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Båtluffarlycka!

När jag skriver det här sitter jag på hotel Vranas i gamla stan i Chania på Kreta. Det bästa av Kreta ska jag nu uppleva under dom kommande 14 dagarna, enligt mig.

Jag inleder med 3 dagar här i Chania, där verkligen turistsäsongen kommit igång efter två dystra år. Alla är laddade och förväntningarna är stora inför de kommande 6-7 månaderna.
Sedan bär det ner till sydvästkusten för att båtluffa därstädes. Det blir Paleochora för att sedan åka till Agia Roumeli och jag avslutar med Chora Sfakion innan jag återvänder till Chania och den grekiska påsken.

Resan ner gick bra. Dom flesta resenärer på Arlanda hade inte munskydd på sig, men när man kom på Aegeans plan skulle man ha det på sig, utom när man inmundigade något. Detsamma gällde på Atens flygplats, som jag mellanlandade på och genomled 5 timmar innan flyget till Chania skulle gå.
Det synes lite lustigt att serveringar på flygplatsen var som små öar omringade med band. Där gällde det att man skulle uppvisa ett giltigt covidpass för att "komma in". Jag hade tagit min 4:e spruta dagarna innan avresa, så jag kände mig ganska så säker. Nu börjar vakterna som ska kolla bevisen ledsna på detta, så dom gjorde bara sporadiska stickprov. Likadant är det här i Chania, servitörerna frågar inte efter något covidpass. Det är ganska skönt att man slipper att ha munskydd utomhus numera (detta måste man dock ha vid folksamlingar). Temperaturen börjar nu höjas och sommaren börjar skönjas och då är det jobbigt med munskydd.

För mig blir det nog en tidig afton, då jag anlände till Chanias flygplats vid midnatt och till hotellet klockan 1 på natten.




Så här såg det ut när jag lämnade Sundbyberg för resan till Kreta.




Resans första frukost intogs på Röda Cykeln i Chanias gamla stad.





Många människor var på väg ner till gamla hamnen. Många var turister.




Jag bor granne med stora kyrkan i gamla stan.




Det finns så många fina gränder här.

Birgitta
Svara med citat