Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
  #19  
Gammal 2011-08-10, 19:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Till slut

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ja, det var ju lite dumt av mig att använda just Sverige som ett exempel på vad som händer när ett land devalverar - eftersom vi (som tur är) inte kan göra det. Sorry... Jag ville bara exemplifiera de negativa långsiktiga konsekvenserna av en större devalvering.



Det är inte jag heller. Jag vet inte hur vanligt det är med fast växelkurs. Danmark är i alla fall det enda skandinaviska land som har en fast växelkurs, den danska kronan får inte avvika mer än 2,25% från euron.



Nja... Artikeln trådskaparen länkar till handlar ju mycket om euron...


/kimmen
Du behöver inte alls vara Sorry Kimmen. Du belyste ju bara skillnaden mellan fast och rörlig växelkurs. En fast växelkurs skulle jag vilja likna vid jordskorpan inför en jordbävning. Jordskorpan försöker att hålla fast, men förr eller senare så brister det. Då är devalvering ett faktum, oavsett vad man tycker om det. Det visar vidare det friska och sunda i en rörlig växelkurs som löpande speglar och reglerar utvecklingen (dvs det som är känt, det som mörkas kan man inte göra mycket åt). En rörlig växelkurs ger en naturlig spegling av utvecklingen i respektive land. På vilket sätt åstadkommer man det i Euro-länderna????

Vad gäller Danmark så kan jag för lite internationell ekonomi för att ha någon klar uppfattning. Men min generella avoghet mot fasta växelkurser gäller även dem. Kanske har de en betydligt mindre exponering mot omvärlden än Sverige i sin valuta, vilket gör att de klarar den fasta växelkursen med lite mindre bekymmer. Men hälsosamt tror jag inte att det är.



Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Fortsätt ni! Det lär åtminstone jag mig något på.
Att en tråd utvecklas kan aldrig vara fel.
Tack Xenos! Kimmen, vi är förlåtna, och har trådägarens tillåtelse att fortsätta!

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det de vel må uansett hvilken valuta de har, ervel å øke eksporten (turismen) og redusere importen og klare seg med det de har i eget land?
Jovisst är det så! Grekland har ingen järnmalm, inga skogar, ingen bilindustri, ingen IT-industri som de kan exportera i stor omfattning och dra in pengar på från utandet. Men det är ett toppenland att semestra i (tycker förmodligen drygt 8000 Kalimeramedlemmar, och många fler!), och de hade med en egen valuta, som i nuläget hade varit mycket billig, förmodligen fått turbofart på turismen och väldigt mycket lättare att resa sig ekonomiskt igen och kanske betala tillbaka på sina utlandslån. Men tyvärr, det är nog försent. Nu sitter man med sina euro, och det finns andra semesterländer med egen valuta som är billigare.

MEN DET KOMMER DEFINITIVT INTE ATT FÅ MIG ATT SLUTA ÅKA TILL GREKLAND!

Och säkert är det många av oss som har förlorat sitt hjärta till Grekland och fortsätter att åka. Men de stora turistströmmarna blir ju inte lättare att nå, oavsett valuta, om man fortsätter med diverse strejker kors och tvärs med taxi, båtar, flygledning mm. Det gynnar definitivt inte turistutvecklingen i vårt kära Grekland.

Och ..... för att återknyta till artikeln som tråden hänvisar till ..... oavsett vem/vilka som bär skulden till att det är som det är, så är det stark utveckling av turismen som Grekland behöver just nu.

Jag tänker köpa euro och dra mitt strå till stacken i september!

Mats
Svara med citat