Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2011-08-10, 01:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Till slut

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Men vad händer egentligen om t.ex. Sverige devalverar?
- Svenska produkter blir billigare utomlands och exporten förväntas öka.
- Men svenska produkter blir inte billigare i Sverige.
- Importerade varor blir däremot dyrare.
- Kontentan av detta blir en de facto reallönesänkning. Detta leder till ökade lönekrav, vilket leder till att svenska produkter åter igen ökar i pris...


/kimmen
Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det vet jag. Vi har en rörlig växelkurs, en "flytande" krona. Och det kallas då inte för devalvering/revalvering utan det heter depreciering/appreciering. Skillnaden är att en depreciering kan vi inte styra själva! Det är, som du skriver, istället omvärlden som löpande värderar vår valuta och vår ekonomi. Och det tycker också jag är en sund process.
............................................

OM nu Grekland skulle återgå till drachman skulle den antagligen bli tokdevalverad omgående, oavsett fast eller rörlig växelkurs. Det innebär att alla utlandslån i euro och dollar skulle bli ännu svårare för Grekland att kunna betala tillbaka.

............................................

År 1992 övergick Sverige till rörlig växelkurs. Tidigare, med den fasta växelkursen, devalverade Sverige flera gånger under 70-talet och tidigt 80-tal. Sista gången 1982 med 16%. Den svenska exporten stimulerades på kort sikt, men enligt kritiker gav det stora negativa konsekvenser för den svenska ekonomin på lång sikt.

............................................

Och det är ju inte säkert att samma räntenivå alltid passar lika bra i Norrland som i Skåne...

/kimmen

Som du själv konstaterar, och som också är min uppfattning, KAN inte Sverige devalvera nu, men det var ju det ord du valde att använda, och vad som händer vid en svensk devalvering är ju då tämligen egalt.

OM Grekland skulle återgå till egen valuta så tror tydligen ingen av oss att de själva kan styra över värderingen eller fast knyta den till omvärlden. Vad som händer med deras lån tror jag är samma oavsett vilken valuta de har, nämligen att de förr eller senare måste avskrivas.

Någon fast växelkurs är jag inte anhängare av, oavsett vilket lands valuta vi talar om.

Vad gäller räntenivån så passar den förmodligen inte bra någonstans. Men den behöver ju inte med nödvändighet vara avhängig vilken valuta man har. Det kanske finns anledning till vissa "regionala variationer".

Trodde först att vi hade lite olika uppfattning i det här Kimmen. Det är ju alltid kul med lite debatt. Men det verkar som vi är överens i det mesta.
Nu tror jag det är bäst att vi i den här tråden släpper "euro-snacket". I annat fall kan det uppfattas som OT. Vi kan kanske höras mera i frågan framöver i en särskild "Euro-tråd".

Ha det gott!
Mats
Svara med citat