Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2011-08-10, 01:13
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Till slut

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Sverige devalverar och/eller revalverar numera sin valuta varje minut och varje dag eftersom vår valuta löpande omvärderas gentemot omvärden.
Det vet jag. Vi har en rörlig växelkurs, en "flytande" krona. Och det kallas då inte för devalvering/revalvering utan det heter depreciering/appreciering. Skillnaden är att en depreciering kan vi inte styra själva! Det är, som du skriver, istället omvärlden som löpande värderar vår valuta och vår ekonomi. Och det tycker också jag är en sund process.

Vid en fast växelkurs däremot kan ett land själva bestämma att skriva ned värdet på sin valuta, att devalvera. Det är en stor skillnad! Då har man satt processen med omvärldens värderande ur spel. Ett sådant agerande innebär enligt min åsikt att man skyfflar över sina ekonomiska problem på grannländerna. För att inte tala om det jag nämnde tidigare med en inhemsk de facto reallönesänkning.

OM nu Grekland skulle återgå till drachman skulle den antagligen bli tokdevalverad omgående, oavsett fast eller rörlig växelkurs. Det innebär att alla utlandslån i euro och dollar skulle bli ännu svårare för Grekland att kunna betala tillbaka.

År 1992 övergick Sverige till rörlig växelkurs. Tidigare, med den fasta växelkursen, devalverade Sverige flera gånger under 70-talet och tidigt 80-tal. Sista gången 1982 med 16%. Den svenska exporten stimulerades på kort sikt, men enligt kritiker gav det stora negativa konsekvenser för den svenska ekonomin på lång sikt.

Och det är ju inte säkert att samma räntenivå alltid passar lika bra i Norrland som i Skåne...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2011-08-10 klockan 01:25.
Svara med citat