Ämne: Till slut
Visa ett inlägg
  #8  
Gammal 2011-08-09, 17:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Till slut

Jag tycker att det var en bra artikel som ändå visar på hur de "vanliga" hårt arbetande grekerna har det och det är verkligen inte svårt att förstå vanmakten, ilskan och hopplösheten, även om väl ändå väldigt många av tradtion skattefuskat....men om detta är för att ha kunnat överleva så är det förståeligt. Dessutom har det ju i alla år "varit en del av systemet" och såklart varit vedertaget av de flesta.
Jag är alldels för dåligt insatt i, och har aldrig i någon större mån heller satt mig in i "vanliga" grekers liv totalt sett om vad de får i lön eller ska betala i skatt, man har bara varit förundrad över att de måst betala så många mutor. Går man i skolan ska man ju för sjutton inte behöva betala samma lärare privat för den undervisning denne är ålagd att ge på skoltid... Jag har bara sett hur de inom turistnäringen sliter och kämpar (även skattefuskar) för att överleva.

Att kalla greker i gemen för lata och arbesskygga finns i alla fall inte på min "karta".
Nu är väl det enda JAG kan göra just nu att fortsätta att lägga alla mina sparade pengar på Greklandsresor - 4 i år, sammanlagt 5,5 veckor.

Det kommer att ta MÅNGA år innan grekernas liv blir drägligt och jag undrar bara: Var det en folkomröstning i Grekland om inträdet i EU?? För var det det så kan ju inträdet inte skyllas på någon annan utan grekerna ville i så fall lämna drachman...

Lissi
Svara med citat