Ämne: Finland
Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2007-06-28, 19:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Finland

Jag som så många andra har ju åkt Finlandsfärjan några gånger. Tittat runt lite i Helsingfors och ätit på Kellari Krouvi. Gott käk...! Men så imponerad var jag inte av Helsingfors. Det var mest som vilken storstad som helst och dessutom rätt dyrt.

Men för några år sedan var jag i Kittillä ett par gånger av familjeskäl. Och det var helt annorlunda. Det är en liten by som ligger någon mil från det stora skidområdet Levi. Kanonbackar kan jag tillägga! Kittillä ligger i höjd med Kiruna och det är ca 30 mil till Murmansk! En bit bort ligger även högfjällshotellet Pallastuntori. Både min mor och min mormor har basat över det hotellet. Det var en märklig känsla att se foton på dem hänga på väggarna när jag var där.

Nu kommer släkten på min mor sida från Petsamo, eller Boris Gleb som det heter numera, eftersom Sovjet fick det området. Min mormor jobbade som "piga" på Krim i tidernas begynnelse. Hon flydde med det sista tåget som gick innan Revolutionen. Hon hade träffat en Kosack där... Dvs min morfar som jag aldrig träffat. Så min mor var halvt Ryska och halvt Finska.

Och när jag var i Kittillä så kändes det märkligt. Lite tillbaka till rötterna kanske. Det var i Februari och vissa nätter var det 37 - 38 minus, men jag kände mig på något märkligt sätt hemma. Jag trivdes väldigt bra. Det var 1 meter snö minst, svinkallt, men en natur som var fantastisk. Jag har aldrig sett något liknande. Vänner där tog mig med runt på lite utflykter till sjöar och skogar. Vi åkte bl a förbi rallyföraren Kekke Rosbergs hus. En gigantkåk byggd enbart av 50 - 60 cm tjocka furustammar. Det var mängder med hus som var byggda av sådana trädstammar. Urläckra hus... Så stannade vi vid exakt den platsen som finns avbildad på Lapin Kultas etikett...

Naturligtvis fanns all service i byn. Massor med olika butiker. Och det var inte ovanligt att man såg flera personer, när man var och handlade tex, som var iförda traditionella Lappdräkter. Komplett med ett par otäcka knivar och kanske en yxa... Och det var inte som uppvisning, det var deras arbetskläder. Det var oftast renskötare som var in till byn för att proviantera...

Det var en fantastisk upplevelse att se norra Finland och jag skulle rekommendera alla som har möjlighet att åka dit en gång för att se och uppleva den miljön. Det är så totalt annorlunda från vårt vanliga stadsliv. Jag hade väldigt gärna åkt tillbaka igen men både V75 och Triss gör motstånd... Man måste ju prioritera.

Här är ytterligare ett par länkar. De innehåller massor med reklam naturligtvis, men det är ju inget som berör Grekland.

http://www.kittila.fi/web/index.php?id=2

http://www.levi.fi/pages/index.php?i...nguage=swe_sum

Fördelen med min något blandade bakgrund är att jag har det väldigt lätt vid ishockey-VM... Oavsett vilket lag som vinner vann mitt lag...

Peter
Svara med citat