Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2014-05-25, 10:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 940
Standard Lesvosresan 2014

Eftersom jag vet att jag inte kommer att klara av att skriva ett resebrev så skall jag berätta om vår resa i denna tråd i stället. Senare när jag fått ordning på bilderna skall jag ladda ner ett album också. Vi var alltså 4 st som i år reste till Lesvos 14-21.5. Tidigt kl 6 på morgonen lyfte planet från Helsingfors så vi var framme vid god tid. Vi hade charter i år och på vägen från flygplatsen till hotellet blev våra bussar stoppade och vi "överraskades" av den lokala samarbetspartnern till vårt charterbolag med en liten välkomstfest eftersom det var första gången på 10 år man hade charter från Finland till Lesvos.

Det var ouzo, ost och dans och helt roligt förstås att de ordnat detta. Det hela filmades och nu finns det en video på Youtube att titta på.

Vi bodde i Molivos på Olive Press och tyvärr måste jag säga att det inte började riktigt bra för vår del. De hade nämligen fått för sig att vi alla fyra skulle bo i samma rum. Vi hade naturligtvis reserverat två separata rum. Nå, det ordnar sig, sade de och vi tilldelades varsitt rum. Men se, den ena hade balkong och till och med havsutsikt, men den andra hade en liten balkong mot gården. Detta var inte något problem heller för genom egna "undersökningar" hittade vi ett tomt rum brevid rummet med havsutsikt så vi sa att vi vill ha den i stället. Men det går inte sa de på hotellet, rummet är inte städat. Det kunde vi också se, rummet var ett enda huller om buller. Vi kom då överens att jag och min man sover en natt i rummet med sämre utsikt medan våra vänner fick ta rummet med havsutsikt.

Det var lite så där puh och stön, men det ordnade sig till slut genom att vi tog saken i våra egna händer. Sen fick vi också, efter krav från oss, varsin gratis öl från baren som kompensation.

Hotel Olive Press har väldigt fint läge alldeles på stranden och är på många sätt riktigt tjusigt, men tyvärr måste jag säga att hotellet känns lite illa skött. Det är som om man inte skulle ha gjort något efter byggnadsåret som jag kollade att var 1980. Alltså allt börjar bli slitet och hotellet skulle behöva en ordentlig renovering.

Nå, vi trivdes trots det riktigt bra och var sist och slutligen nöjda med våra rum. Frukostbuffen var inte super men tillräcklig: bröd, ost, korv, youghurt. kokta ägg och äggröra, tomater och fetaost, oliver. Men kaffet var nog dåligt, svagt och vanligvis svalt redan när man tog den från kannan.

Vädret var dåligt den första dagen, mulet och vinden var mycket hård.

Mera följer....

/ Anne
Svara med citat