Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2024-03-19, 16:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 757
Standard Sv: Byn med det svårstavade namnet.

Nu kuggade du verkligen igång mig Janne!

Byn, som heter Xilokeratidi är verkligen inte svårstavat för mig numera. Den kallas ju för tvillingbyn till Katapola och ligger på andra sidan den vackra bukten. Mellan sig har man också Rachidi, där man nu har byggt en brygga, där alla cementbumlingar har legat.
Jag har skrivet Xilokeratidi så många gånger på min och andras facebooksidor samt även här på Kalimera, så det är lättstavat för mig.

Dessutom blev längtan så stor till Amorgos när du la upp den tråden, så jag plockade fram en del bilder på byn. Men längtans ön är inte så långt borta nu. Den 28 april åker jag mot Amorgos för 2 veckor. Sedan blir det ytterligare ett par veckor i mitten av juni.

Så håll till godo med lite bilder från Xilokeratidi!



Snygg anslagstavla eller hur?



På väg mot Xilokeratidi. Denna lilla hamn är nybyggd och här ska jag bada, det känns tryggt och säkert. Båten på bryggan ska vara ett konstverk, den är gul på ena sidan och blå på den andra sidan. Svenskfärgad alltså!




I Xilakeratidi ligger alla fiskebåtarna och man har byggt en bättre hamn här.




Tavernan Erato låg tidigare på Katapolasidan, men har nu flyttat till Xilokeratidi. Ni som varit här tidigare minns säkert det italienska paret som hade en gammal motorcykel med sidovagn. Det är dom som har Erato.







En blommande cykel utanför en taverna.




En mysig taverna med dom obligatoriska snörstolarna..




Katterna samlas vid fiskebåtarna.




Här fotar jag från Katapola mot Xilokeratidi. Denna båt är den mest fotade båten i Katapola (förutom Express Skopelitis). Mannen som öser och städar båten nästan varje dag är även ägare och kapten på Express Skopelitis.




Ofta är det mörka moln på bergens toppar på Amorgos, så vandrare går ofta ut tidigt på morgonen för att slippa molnen.




Kväll över Xilokeratidi fotat från Nikos taverna The Corner i Katapola, min favorittaverna.

Återkommer med resebrev i maj!

Birgitta.
Svara med citat