Visa ett inlägg
  #15  
Gammal 2010-10-10, 09:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dag 45. Kreta. Loutro. Phinix. Chora Sfakion.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är faktiskt enklare att ta sig till Loutro än till Amorgos Eva, och det går betydligt fortare. Du flyger till Chania, åker buss till Chora Sfakion (som också är jättefint) och sedan en kort båtresa på 15-20 minuter. Sedan kan du fortsätta med båt till Paleochora. (Från Paleochora går det båt till strandparadiset Elafonissi.) Från Paleochora går det buss till Chania. Du kan även ta taxi från Paleochora till ekobyn Milia, stanna några dagar, och sedan vidare till Chania, och flyg hem. Lätt som en plätt.
Ja visst och Milia lockar. Jag har besökt både Elafonissi, Chora Sfakion som jag inte blev speciellt förtjust i kanske för det orten förknippades med på den tiden och Paleochora vid bilturer på Kreta under tidigt 90-tal. Har dock inte bott på någon av platserna så då skulle känslan kanske bli en annan. Bra att du påminner om alternativen till bilåkning. Visst kan jag göra någon biltur eller två under en semester men det får inte vara något som resan hänger på.

Dina bilder är jättevackra och naturen är ju dramatisk här så man vet aldrig. Någon gång kanske men det är mycket som lockar. Finns en mentalitet på Kreta som framskymtar då och då som jag har svårt för. Har inte mött det på andra ställen i Grekland kanske för att jag inte besökt andra platser så många gånger som jag besökt Kreta. Kanske finns det där också.

Sen är jag nog extra förtjust i småöar allt blir så överblickbart och oftast är stämningen präglad av det lilla på ett speciellt sätt. Numera vill jag finna en speciell ro på mina resor som jag kanske inte sökte tidigare men även se lite nytt så för mig blir det nog aldrig mer att åka till samma plats om och om igen.
Vissa favoriter besöker jag naturligtvis igen men det får gå en tid mellan gångerna. Inser att det finns massor av småöar som jag inte hunnit med än.

Eva
Svara med citat