Visa ett inlägg
  #54  
Gammal 2016-10-01, 19:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Det blev Leros!!!!!

VÅR RESA TILL LEROS del 8

Så är vi sedan en knapp vecka åter hemma. Våra älskade hund och katt har blivit omkramade, väskorna uppackade, smutstvätten tvättad, osv osv ...

Ska nu försöka sammanfatta våra intryck av resan. Men först vill jag tacka för alla återspel på min rapportering och försöka att också fånga upp de frågor eller spörsmål som jag ännu inte besvarat. Tycker det är kul att bolla tankar med alla er Kalimeravänner och har ambitionen att svara. Om jag missat någon av er så var snälla och kom igen så att vi får en dialog.

Alala

Göran Schildts hus, Krigsmuseet i tunnlarna och en del annat har inte hunnits med. Men det är gott att ha något kvar till nästa gång vi kommer till Tilos. För det vill vi göra!

Thira

Om man inte har körkort och tycker att en del andra öar är svåra att hinna med att utforska/uppleva, ja då tycker jag att Leros är svaret. Här når man flera mysiga byar med apostlahästarna och några få som ligger lite längre bort kan man åka till med buss.

Inger-Mariann

Tavernan Apostolis, som blev vår absoluta favorit, ligger i Panteli. Den är en av de större tavernorna som ligger längs bystranden, intill tavernan Zorba. Janne nämner den i öbeskrivningen men då med namnet "Psarapoula". Numera står det Apostolis på skylten.

Så till lite sammanfattning av våra intryck.

Resa hit

En klar fördel ekonomiskt är att Leros med färjetrafik är inom räckhåll från både Samos, Kos och Rhodos. Det gör att det torde finnas hyfsade chanser att hitta udda billiga flygstolar till endera av öarna och sedan ta sig hit. Man får dock räkna med att, som vi fick göra, ta en övernattning vid utresa och hemresa för att matcha flyg och färja.

Tre olika öar att flyga från blev också en fördel för oss när vi missade vårt flyg från Samos till Göteborg. Lösningen blev två flygstolar från Rhodos till Örebro. Lite tråkigt för börsen med extrakostnader, men de tar jag nu en match om med försäkringsbolaget. Men för reseupplevelsen blev det för mig en bonus! Jag älskar att resa med det oförutsedda (och Birgit har vant sig), så det finns ingen anledning att tycka synd om oss.

Panteli på Leros

Så är en av rubrikerna just nu på Kalimeras startsida, och underrubrik på ö-beskrivningen för Leros. Det var den som först gjorde mig nyfiken. Sen läste jag hela ö-beskrivningen och sedan e-guiden. Och, ja ... sen gick det som det gick. Vi drog dit. Och skulle jag göra det enkelt för mig så kan jag bara hänvisa till vad Janne skriver under den rubriken. Det stämmer väldigt väl med vår upplevelse.

Natur, Stränder, Bad

Leros är en ganska liten ö. Det är en ganska vacker ö, särskilt när man ser den uppifrån. T ex från Kastro vid Panteli. Men det är inte den mest natursköna ö jag varit på i Grekland. Karpathos och Skopelos tar lätt ledningen där. Men Leros är ändå vacker och har annat som är mycket speciellt. Det är nära mellan byarna, men också väldigt nära mellan människorna!

Stränderna på Karpathos och Skopelos är vackrare. Men jag har inte på någon annan ö trivts, njutit och badat så mycket som på Leros och Panteli Beach. Det är max njutning för mig. Småskaligt, vänlig och god strandservice på krypavstånd, skönt underlag att gå på (små små runda stenar och längre ut i vattnet sandbotten) och klart och varmt vatten i viken.

Kommunikationer

Någonstans har jag läst att man tycker att trafiken är häftig på Leros. Och det håller jag med om. På visst sätt. Byarna är små och sammanväxta, vägarna och gränderna är ofta smala, ön är tättbefolkad och därmed är det en hel del trafik. Och alla som inte kör bil de kör moppe, oavsett ålder eller kön. Och man kör ganska fort. Men intrycket förstärks en del av öns småskalighet. Det är inte som på de stora öarna (t ex Kreta eller Rhodos) eller storstäderna på fastlandet.

T o m i lilla Panteli var det en hel del trafik i de små granderna. När vi gick hem från strandtavernorna och upp till vårt boende på Nikis Studios, en promenad på c:a 300 m på smal och mörk gränd, hade jag en liten ficklampa i handen. Det gjorde att man inte alls behövde känna sig orolig. Trafiken var en hel del taxibilar. Berodde nog på att byns tavernor var mycket populära även för folk på övriga ön.

Att själv förflytta sig på ön var inget problem. Promenaderna mellan flera av byarna var korta och mysiga. Man märkte bara på enstaka skyltar att man lämnade den ena byn och gick in i den andra. Därutöver fanns hyfsade bussförbindelser på dagtid.

Boende/By

För oss är det ingen tvekan om var vi ska bo nästa gång vi kommer till Leros. Det är Panteli. Och vad gäller boendet så var vi väldigt nöjda med Nikis Studios. Där finns både 2- och 3-bäddsstudios och även några 2rumslägenheter. Dock tyckte vi inte att de sistnämnda såg så kul ut. Men deras studios gillade vi. Avståndet ner till stranden och tavernorna var bara c:a 300 m, kanske 5 min promenad. Dessutom var man så mycket närmare upp till bageri och supermarket i grannbyn Platanos, d v s kanske 500 - 600 m promenad. Så korta avstånd att det för oss kändes som samma by.

Höjdare och favoriter

Stämningen och attityden på ön. Folk var öppna och vänliga. Inte mycket tingeltangel utan mera närhet till vardagsliv och lokalbefolkning.

Ouzo-meze i vardagslivet vid hamngatan i Agia Marina
eller torget i Platanos
Promenader till Platanos, Agia Marina, Alinda och Lakki
Lunchen på enda tavernan i Blufouti (den måste upplevas igen!)
Många måltider på Taverna Apostolis
Och, som nämnts, den härliga stranden i Panteli.

Till sist

Min Birgit är en klok och förnuftig kvinna. Och som vanligt var hennes farhågor berättigade. Vi fick en ny ö som hamnade högt upp på vår Återvändarlista. MYCKET HÖGT UPP!!!!

Masse
Svara med citat