Visa ett inlägg
  #9  
Gammal 2019-07-12, 21:21
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Vi är alla greker

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Forskare har åldersbestämt ett kranium som hittats i en grotta Grekland till 210.000 år – det hittills äldsta beviset på moderna människor i Eurasien.
Så det är kanske inte så konstigt att många av oss känner sig hemma i Grekland, eller att man ibland hör: ”jag måste ha varit grek i ett tidigare liv, eftersom jag tycker så mycket om Grekland, och känner mig så hemma där.”
Att den hittade skallen är så gammal innebär inte att vi och skallen hänger samman (genetiskt!). Som sagt, DNA-analys på skallen blir avgörande eftersom man kan då bestämma skallens genetiska egenskaper och därefter jämföra med de genetiska egenskaper från individerna som migrerade till Skandinavien efter den sista inlandsisens tillbakadragande. Tre ”genetiska vågor” ägde rum: 1) 12000-13000 år sedan, 2) 10000-6000 år sedan och 6000-2500 år sedan. Och forskarna vet ganska bra vilka genetiska grupper de första migranter tillhör.
Flera forskare tror dessutom att den första och andra migrationen kom från Anatolien (Turkiet/Syrien), över Svartahavet, Moldavien/Ukraina, o s v och då framförallt jordbrukare i den andra migrationsvågen som förmodligen kom från Mellanöstern.
Men en sak är i alla fall klar: vi äro alla afrikaner!
Upprepar frågan: Har DNA utvunnits ur skallen? Finns det någon DNA-analys av skallen?
Svara med citat