Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2008-02-11, 10:56
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Flytta till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Är inne på åttonde året nu. I början var allt jätte spännande och skönt med mycket mindre mörker (framför allt på vintern), varmt och skönt.Ångrar inte en sekund att jag flyttade hit och haft de här åren i Grekland men nu börjar jag ledsna och längtar tillbaka till Sverige.
Mycket beror givetvis på barnbarnen att jag vill tillbaka! Det finns många vardagliga ting som till en början var charmigt men som nu blivit stora irritations moment. Tex när man åker för att handla och oftast bara kommer hem med hälften för att varorna inte finns inne,färska mjölken ofta är slut, finns ingen hundmat/kattmat/hönsfoder.
Fukten är också ett problem, allt känns rått och kallt, tvätt som inte torkar,luftvägar som blir besvärliga på mornarna innan solen kommit upp.
Hettan, vattenbristen, bränder och jordbävningar mycket psykiskt påfrestande.
Dette er for oss helt uforstålig! Alle de tingene du nevner får vi kjøpt i samtlige av byens 4 supermarkeder: Har du ikke LIDL eller SPAR, Champion - Marinopolos? Frukt og grønnsaker kjøper vi på markedet, det er topp kvalitet og billig! Tror du har kommet til feil del av Hellas! Tror det er vesterut? Der har du jordbevninger. Klimaet betyr meget! Er ikke sikker på hvor i Hellas du finnes. Les hva leg har skrevet under "Hvor på Kreta skal vi bo", her kan du lese alt om klima! Det med barn og barnebarn er en sak for seg, vi tenkte at dette er VÅRT liv, slutt å leve "gjennom barn og barnebarn" Resultatet er at vi ser mer av familie og venner etter at vi flyttet hit! Selv om det bare er 4 år siden vi flyttet helt har vi i prinsippet bodd her siden 1999. Her i Agios Nikolaos finnes flere hundre utlendinger, flere av dem har bodd er 20 + 30 år og lenger ikke tilbake!

Jag vet att om och när jag kommer tillbaka till Sverige så kommer jag ändå längta tillbaka och sakna Grekland för det finns mycket som är mycket lättare och skönare här!
Det gjør du sikkert, kom til Kreta istedet!
Svara med citat