Visa ett inlägg
  #474  
Gammal 2015-06-19, 06:59
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Egen spekulation; De senaste dagarna har Tsipras hållit många "tal" i det grekiska parlamentet, till övriga politiker. men tydligt har också varit att han samtidigt vänt sig till folket. De har handlat om att Grekland som litet land ensamt står upp mot jätten EU, EMU osv. Efter så många tal av den typen tror jag inte han har några som helst planer på att backa eller "ge efter" mer nu.
Jag tycker det verkar som att de verkligen på riktigt bestämt sig (orden är inte någon del eller typ av förhandlingstaktik längre alltså) nu för hur det ska bli i framtiden och att inte komma med fler kompromisser.
Jag tror till slut att vi ganska säkert kan förvänta oss en Grexit i förlängningen om inte övriga samarbetspartner hittar en lösning snabbt nu från sin sida och mjukar upp kraven. Men, endast mina egna mycket amatörmässiga spekulationer.

Vi har ett rörigt Europa (EU) att se fram emot tror jag också med många interna konflikter. Flera av medelhavsländerna kan nog följa i Greklands fotspår (eller åtminstone använda möjligheten som en förhandlingsteknik) med det. Se på Italiens hot om att "skada" Europa ifall inte mer hjälp ges för att hantera flyktingfrågan t.ex.
Men, som sagt, bara egna vilda spekulationer.
Vad vet väl lilla jag...egentligen?

Senast redigerad av Thira den 2015-06-19 klockan 07:20.