Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2012-09-01, 08:17
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Trottoarer i Chania

Med hjälp av Stefans fantastiska bilder så kanske ni förstår att jag tänker efter både två och flera gånger om att fara tillbaka!

Jag har 2006 rullat nerför Halidon och i gamla stan, med blandat resultat. Man måste nästan ha någon med sig som hjälp för att flytta på saker och kolla om det helt plötsligt är trappor i gränden man just rullat in i! Jag hade följeslagare då så det gick bra. Tilläggas bör väl att de flesta är väldigt hjälpsamma om man frågar eller säger till.

Ibland fick jag känslan av att det var turisterna som var det största problemet. Med ansiktsuttrycket: Inte här också!

Ingenting är omöjligt, men alternativet att rulla på gatan är inte så lockande med tanke på hur greker kör bil.
Jag har inga airbags utan är ganska utsatt och det sker blixtsnabbt.
Där jag bodde tidigare skulle det fungera, men det ständigt återkommande är trottoarkanterna och alla dessa trappor överallt!

Men, men, större hinder har övervunnits! Det gäller bara att tänka till lite före och vara försiktig.
Dumdristighetens och risktagandets tid är över för min del!
Nu är jag betydligt försiktigare, även om jag inte är stillasittande i en hörna utan mycket aktiv. Det vet nog staden busschaffisar vid det här laget!

Friheten för mig har blivit BUSS. Undrar om det går att åka buss i Grekland? De köper in samma Scania som rullar här med inbyggda plattan/rampen och nigfunktionen. Sedan gäller det att få chauffören att förstå hur det fungerar. Det kan till och med vara svårt här hemma. Jag har fått lära mig hur det fungerar för att kunna tala om för den som kör hur han ska göra.

//Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2012-09-01 klockan 08:25.