Ämne: Köpa laptop
Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2008-02-22, 11:45
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Köpa laptop

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Annars skaffar du en liten och smidig extern hårddisk där du sparar bilder, musik och annat. Så gör jag och det funkar kanon .

Jo, det är nog bra, men minne är ju en annan sak
Mycket disk för att LAGRA. Och det kan man, som du säger, köpa till ganska billigt och ha externt. Så behöver man inte heller ha med sig viktiga filer ut i "fält" heller.
Men mycket minne för att HANTERA. Dvs redigera bilder/filmer. Det behövs disk till det också, men det ersätter inte minnesbehovet.

Sedan vill jag också slå ett slag för att säkerhetskopiera med jämna mellanrum. Har man en DVD-RW skiva (eller ännu hellre blue-ray) så kan man ta kopia av sina filer. Just RW-formatet gör att du kan skriva över nästa gång och behöver inte ha flera säkerhetskopior, utan kan nöja dig med två! Helst skall de läggas in i någon form av brandsäkert skåp. Stöldrisken finns ju också, men i ärlighetens namn är det ju mer lättkrängda saker som oftast är målet vid inbrott. Men risken för brand finns alltid, och då går stora personliga värden till spillo! Kanske hela ens livsverk!
Därav min tidigare rekommendation att alltid partitionera hårddisken. Använd C:\ till att installera operativ och program! Använd en eller flera andra diskar till att spara egna filer! Själv har jag 5 olika partitioner... för olika ändamål .
Finns ju nämligen ingen anledning att säkerhetskopiera installationer (operativ/program). Om datorn kraschar måste de ju ändå installeras om!
Vad man kan göra däremot är att skapa en sk Ghost, där man tar en kopia av en grundinstallation av datorn. Det kommer ju oftast med en sk Recovery-disc när man köper dator inkl operativsystem idag. Antingen på en separat skiva eller som en separat partition (D:\ i sådana fall), där man kan återskapa systemet från grunden.
Det fina med att man gör en egen Ghost är att man installerar datorn plus de olika egna program man använder. Så får man en personlig recovery-disc.
"Problemet" är kanske att man med tiden installerar fler och fler program (eller är det bara jag ... ) och då skulle man egentligen behöva skapa en ny Ghost för varje gång. Men man kan i alla fall få en bra grundinstallation.
Och så kostar ju programvaran för att skapa Ghosts en del. 629:- i skrivande stund .


Sven
Svara med citat