Visa ett inlägg
  #58  
Gammal 2020-12-11, 10:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 17. FOURNI.

Kvällen innan vi lämnade Samos var vi på födelsedagsfest på Restaurang Faros i Pythagorion. Runt ett långbord satt fullt med födelsedagsgäster, i mitten satt födelsedagsbarnet, ett band spelade grekisk musik och alla verkade ha väldigt trevligt. Då dök vi upp som gubben och gumman i lådan och överraskade och födelsedagsbarnet. Jag skriver inte så mycket mer om festen än att vi hade en mycket trevlig kväll, en kväll som för vår del slutade vid tvåtiden på morgonen.

Som ni förstår var vi allt annat än pigga när klockan väckte oss denna morgon. Vår hyresvärd Petros hade fixat frukost åt oss, och den åt vi i rekordfart. Fick skjuts med Petros ner till hamnen där "delfinen" som skulle ta oss till Fourni låg och väntade. Inte mycket folk ombord. Skönt. Ingen vind. Ännu bättre. Det här blir en lugn resa tänkte vi. Så fel vi fick,

Båten skulle gå klockan 08.00 och vara framme på Fourni 50 minuter senare. Den avgick 08.00 precis som den skulle, men den kom inte fram när den skulle, nästan 2 ½ timme tog resan. Blåste det? Ja, men inte så farligt. Gick det höga vågor? Ja, men inte lika höga som under den senaste resan. Varför tog det då så lång tid? Svaret är grekiskt logiskt: rutten hade ändrats under morgonen. Något som ingen annan än kaptenen verkade känna till. (Ni kan läsa om den tokiga resan via länken längst ned i detta inlägg.)

När vi till slut kom till Fourni rådde ett visst kaos. Ingen verkade veta var båten kom ifrån, eller vart den skulle. En rumsuthyrare som väntade på gäster från Agathonissi trodde att det var oss hon väntade på. Men det var det ju inte. I hamnen var det full rulle. Miltos och Nikos stod utanför sina tavernor och skrek: här vare färsk fisk, kom och ät! En fiskare som sålde fisk gjorde vad ha kunde för att överrösta. Och de kunde han.

Vi möttes av två rumsuthyrare som erbjöd oss rum. Nej tack, kanske senare svarade vi. Det var min tur att leta. Hittade inget. Jag gick bort till Toula, kanske hade hon trots allt lediga rum (vi hade ringt tidigare och då var det fullt). Jag hade tur och otur, det fanns förvisso ett rum ledigt, men ingen utsikt och ledigt bara till lördag.

Camilla tog över letandet. Hon kom tillbaka med skakande huvud. Camilla gav dock inte upp och kom snart tillbaka med ett leende. Där ska vi bo sa hon och pekade på Costareli (Kosta Reli) Studios & Apartments (bredvid Toula). Stora fräscha rum med AC, kök, stora balkonger varav de flesta hade havsutsikt. Pris 35 €, vilket är billigt i högsäsong, och med tanke på den höga standarden var det väldigt billigt. Och utsikten var inte dum den heller.



Utsikten från rum nummer 10 på Costareli på Fourni. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna tokiga dag finns här.
Svara med citat