Ämne: Tips om Tinos
Visa ett inlägg
  #26  
Gammal 2009-05-28, 17:27
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tips om Tinos

Då var det dags igen... Jag citerar och kommenterar i inläggens ordning. Jag orkar inte redigera... Ni får pussla ihop svaren själva.

Till att börja med så kan det vara svårt att hitta ett ställe med både pool och studios med kök. Det finns säkert, med inget jag känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Vad tror ni som varit på Tinos, kan vi komma fram till Tinos 17/6 kl 17.00 och lyckas hitta detta till ett vettigt pris på en ort som vi kan slappa på mot en vecka? Vad heter i så fall orten ni vill rekommendera?
Största chansen att hitta just studio och pool är i Porto. Den orten ligger ca 6 Km från Tinos stad. Personligen är jag inte längre så förtjust i Porto just för att man har byggt ut där så mycket med hotell osv. Men hotellen brukar ha bussar som går t o r Chora enl tidtabell om man vill tillbringa lite tid där.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
På väg ut till Golden Beach Hotell passerade vi Aeolos Bay Hotell, just vid bygränsen. Väldigt nära stranden, men inte i den bästa ändan av stranden, man måste gå några hundra meter för att komma till bättre sandstrand. Aeolos Bay har swimming pool och det ser fint ut på bilderna, men papper är tacksamt, vi tyckte det såg trist och ocharmerande ut...
Mariannes tips här kan vara ett intressant alternativ om ni vill bo i Chora men ändå lite i utkanten. Ligger rätt lugnt. Jag tror inte det är så dyrt men det är tveksamt om de har studios. Men det har byggts en del precis där som ser ut som studios, men jag vet inte om de tillhör hotellet? Det kan vara något annat. Jag tycker det ser rätt hyfsat ut, men jag är van vid att bo på "hotell" just på Tinos och har kanske lite svårt att vara opartisk... De har en hemsida.

Citat:
Mellan Aeolos Bay Hotell och Golden Beach Hotell tror jag att det fanns i alla fall ett ställe mer med pool, men jag minns tyvärr inte namnet - och det låg lite innåt land, några hundra meter, kanske en km innåt land från havet sett.
Marianne! Du måste kolla ditt ögonmått! Alonia ligger 800 m från stranden och därifrån kan du inte se att det finns pool. Men du har helt rätt ändå. Det finns ett nybyggt hotell precis där du säger. Mycket flott och säkert tämligen dyrt. Jag var där med Stelios i höstas och tog en öl. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det heter men det kan jag kolla om så skulle önskas. Men det är toppklass. Men har troligtvis studios!

Citat:
Tinos är mycket populärt bland grekerna speciellt i helgerna. Jag skulle inte komma till Tinos och räkna med att få rum utan reservation till en helg,
Det här är lite märkligt. Tidigare var det aldrig några problem att få rum på Tinos i Juni. Inte ens på helgerna. Men Tinos har tyligen blivit otroligt populärt att besöka de senaste åren. Det är möjligt att kyrkan spelar in in eller så kanske Grekerna börjar få det lite bättre ställt och kan "slösa" lite mer på resor och nöjen...?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Sedan är det lite dåligt med kommunikationen vidare också, vi ska åtminstone till Naxos och dit finns ingen förbindelse. Detta kan iofs lösas med att vi tar Paros först, dit finns bra med kommunikationer.
Det är MYCKET märkligt att det inte finns någon förbindelse mellan Tinos och Naxos längre... Jag fattar inte det. Förr fanns det mängder. Men det är rätt lätt att åka över Paros eller Myconos. Min erfarenhet de senaste åren är att det ofta finns fler förbindelser än vad som står på GTP. Man får kolla direkt när man kommer till ön helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Kan det verkligen vara möjligt att det ska vara problem såpass tidigt i juni. Visst, det är helg men rumstillgången på ön borde väl vara dimensionerad för större anstormning i augusti ?
Precis. Jag tycker också det verkar konstigt. Men Tinos ÄR en populär (och helig) ö bland Grekerna. Har de dessutom fått det lite bättre kanske de åker ut till öarna lite mer. Och eftersom det finns ytterst lite turister på Tinos kanske Grekerna vill åka till en ö där de slipper det värsta Turistbrötet...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
När Peter kom till Tinos i september förra året, jag tror det var en fredag (kanske lördag) då var det helt omöjligt för honom att få ett rum (och han är mycket van Tinos-resenär), det lyckades honom till sist att få en säng hos en god vän, om inte jag minns fel.
Brrrr.... Påminn mig inte. Det var lite svettigt där ett tag innan jag fick tag på Stelios. Men hans gästrum passade mig perfekt första natten. Det var en Lördag förresten. På Söndagen "tömdes" Tinos på folk och jag flyttade ner i en stor studio under hans hus och bodde där ett antal dagar. Jag hade t o m egen rumskatt... Puttis. Jag har fortfarande ärr på höger underarm efter honom. Hoppas han mår bra. Stelios lovade att mata honom åt mig.

Men Stelios berättade när jag kom att det inte fanns ett enda ledigt rum på hela Tinos. Det var andra helgen i Sept. Grekerna har börjat fira "slutet på sommaren", snart börjar skolan, på ett sätt som inte fanns förr. Det har börjat de senaste åren.

Tinos största hotell Tinos Beach tror jag har studios och pool också. Ligger ca 3 Km från Chora. I Kionia. Inte direkt något kul ställe egentligen.

Jag ska ändå ringa ner till Stelios någon gång snart. Ska jag höra mig för?
Svara med citat