Ämne: Julgodis
Visa ett inlägg
  #4  
Gammal 2006-12-02, 11:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Julgodis

Jag har gjort enkla chokladkulor med köpt nougat och mandelmassa varje jul i mer än 20 år. När jag började göra dem fanns det mig veterligt inget i svenska affärer som hette Mozartpraliner, och när de dök upp för en 5-10 (?) år sedan, märkte jag snart att de hade norpat mina eget påhittade godisar och namngett dem efter någon annan

Nougaten är gjord på hasselnötter och mandelmassan förståss på mandel, men för de allergiker som kan äta uppvärmda nötter går det vanligen bra.


Nåväl, så här gör jag:
Mozartpraliner
Nougat (jag väljer alltid Odense)
mandelmassa
ljus blockchoklad

Skär nougaten i bitar som är ca 1x1 cm. Tyvärr minns jag inte hur många bitar av nougaten jag brukar skära upp till en blockchokladkaka, men skulle tro att det blir ca 30. Lägg ett tunt lager mandelmassa runt varje nougatbit och forma i handen till en rund kula. Smält ljus blockckoklad och doppa kulorna. Låt stelna. Klart!


Bountisbollar
Jättegott för den som gillar kokos!!

200 g kokosflingor
100 g smör eller bregott
200 g florsocker (=3,3 dl)
2 msk vaniljsocker
2 msk grädde

Rör ihop alla ingredienser. Rulla till kulor. Ställ dem kallt en stund.
Smält ljus blockchoklad (ca 200 g). Doppa kulorna. Låt stelna. MUMS!


Risknäck
2 dl socker
2 dl sirap
2 dl Vispgrädde
ca 1/2 påse vårgårdaris

Koka socker, sirap och vispgrädde till knäck ca 30-40 min. (Gör kulprovet.)Tillsätt vårgårdaris. Häll upp massan på bakplåtspapper. Låt stelna. Bryt i bitar.


Av resten av riset kan man göra
Rischoklad
Smält 200 g blockchoklad med 1 msk matolja. Rör ner vårgårdaris, lite i taget, så att alla ris täcks av choklad. Klicka upp på bakplåtspapper.


Förra julen gjorde mina syskonbarn fyllda dadlar, det var jättegott!
Fyllda dadlar
1 ask dadlar
mandelmassa
ljus blockchoklad

Skär upp dadlarna och ta ut kärnan. Forma en "ny kärna" av mandelmassa och lägg i. Smält blockchokladen och doppa dadlarna.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-12-02 klockan 11:33.
Svara med citat