Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2020-06-03, 11:34
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 255
Standard En liten reflektion ...

Undrar vad alla som sitter i karantän gör om dagarna - förutom att längta till Grekland. Här i Mälardalen försöker jag och min man ge vår trädgård lite extra kärlek och omsorg, något vi försummat den då vi varje vår och höst befinner oss i Grekland. Nu har några bistra nätter gjort att Magnolians blommor faller som vita, tappade, näsdukar. Och drottningen av Danmark, buskrosen min man klippte, eller rättare sagt skalperade i höstas, visar än så länge inga livstecken. Men syrener och trädpionen står i knopp.
Vanligtvis odlar vi inga grönsaker men eftersom vi är satta i karantän (snubblade på målsnöret) har vi i år en liten odling, med betoning på liten, rättare sagt tre plantor. En morgon fann jag chiliplantan liggande kall och livlös.
Men några timmar senaren, när frosten försvunnit och solen kikat fram, återfick chilin sin styrka. Även tomat- och paprikaplantan överlevde.

Någon vecka senare bestämde jag mig för att måla om två ”grekstolar”, något jag länge tänkt göra. När bast-sitsen tagits bort, räckte min man mig sandpapper, pensel och färgburk. Efter grundmålningen skulle jag vänta femton minuter innan jag kunde börja ”finmåla”. Så medan grundfärgen torkade passade jag på att ringa en vän. När jag avslutat samtalet stod det två färdigmålade stolar framför mig. På min mobil stod det 58 minuter.
-Tack snälla! Stolarna blev jättefina, kanske lite för fina. Kan jag sandpappra dom lite, så dom får lite patina ...
Svara med citat